Försiktig optimism bland de värmländska företagen – trots corona

Näringsliv | Coronaviruset
PUBLICERAD:
Besöksnäringen har drabbats hårt av corona men många företag uppger att man nu ser en ljusning efter att sommaren har gått bra.
Foto: Peter Bäcker
Det allmänna läget inom det värmländska näringslivet verkar ha stabiliserats en aning, efter en skakig coronavår och -sommar.
Samtidigt är osäkerheten stor om vad som händer med smittan nu när arbetsplatser och skolor drar igång igen efter sommaren.

Företagarorganisationen Handelskammaren Värmland har i flera omgångar under coronapandemin undersökt hur medlemsföretagen mår. Den senast uppdaterade sammanställningen visar att den allmänna bilden är att det har gått något bättre än väntat - även om det finns vissa branscher som drabbats hårdare än andra.

Kunder kommer tillbaka

"Telefonerna har börjar ringa lite igen. Såväl nya som gamla kunder lägger beställningar. Läget verkar till viss del ha stabiliserat sig och några som tog höjd för ett riktigt dåligt scenario under våren, eller som förutspådde att kundernas betalningsförmåga skulle falla radikalt, inser nu att det blev lite bättre än förväntat." skriver Handelskammaren i rapporten.

Hos många finns dock fortfarande en avvaktan och oro inför hur det kommer bli. "Företagens egna kunder inväntar sina kunder och så vidare vilket i vissa fall ger en råttan på repet-effekt" skriver Handelskammaren. Företagarna uttrycker också en oro kring vilken väg smittan tar i Värmland när många återgår till jobb och skolor efter sommaren.

Några andra tydliga trender:

• Oro kring den stängda norska gränsen som ger negativa konsekvenser

• Fortsatt fokus på omställning. Många berättar om nya arbetssätt och om nya produkter och tjänster som snabbt kommit ut på marknaden.

• Värdet av förtroendefulla kundrelationer har visat sig varit än högre i den snabba anpassningen.

• Många har under våren slimmat sina verksamheter för att snabbt kunna bygga lönsamhet när orderböckerna börjar fyllas på igen.

• De flesta vittnar om att möten som tidigare inneburit resor fortfarande är digitala. Man tror att det är ett förändrat beteendemönster som i stor utsträckning kommer att kvarstå.

• Många av dem som har möjlighet, framför allt de som arbetar på större företag, arbetar fortfarande hemma och begränsar externa kontakter. Fler har dock öppnat upp för möjligheten för medarbetare att jobba på arbetsplatsen men fortfarande utifrån principen att man glesar ut.

• Efter att många beviljats korttidsarbete under våren och sommaren har en rad företag nu avslutat det efter semesterperioderna. Från flera olika branscher, vittnar några också om såväl genomförda som planerade nyrekryteringar.

• Det finns förhoppningar om fortsatta samt nya stödåtgärder då effekten av corona visar sig tydligare nu hos vissa branscher. Flera pratar också om att de klarat sig tack vara alla stödpaket – vad händer när de försvinner?

Besöksnäringen drabbad

Besöksnäringen är den bransch som haft det allra tuffast redan från början. Flera restauranger vittnar i Handelskammarens undersökning om att sommaren har gått bra och ser positivt framåt även om man är oroliga för vad som händer när semestern lider mot sitt slut. Många har ställt om från inomhusplatser till utökade uteserveringar. En utmaning har för många varit bemanning och planering utifrån ovissheten. Hotellägare pratar om ”galna veckor” med många gäster under semesterperioden men när semestern nu börjar ta slut och företag fortfarande avvaktar med tjänsteresor dippar bokningarna igen. Bokningar sker med kort framförhållning, vilket ställer stora krav på flexibilitet i organisationen och på det strategiska arbetet i stort. Det råder fortfarande en stor osäkerhet kring hur det kommer att bli framåt. De som erbjuder konferensmöjligheter är fortsatt hård drabbade.

Många företag inom kultur- och nöjesbranschen har drabbats extra hårt av corona i och med begränsningarna i hur många som får samlas på samma ställe. Nöjesfabriken hör till dem som kämpar för att undvika konkurs.
Foto: Ida Myrin

"Väntans tider"

Företag inom evenemang/nöjesbranschen och kultur är fortfarande svårt drabbade av begränsningarna som finns kring antalet människor som får samlas. De sätter sitt hopp till snar förändring - man uppger att man "går i väntans tider".

"Men trots att många ställt om och erbjudit kreativa lösningar via exempelvis streaming eller uppsättningar i mindre format, påverkar branschens nedgång ändå dess underleverantörer, som exempelvis ljus – och ljud, tvättinrättningar, musiker, leverantörer av instrument med flera, hårt." skriver Handelskammaren.

Rapportförfattarna beskriver den allmänna stämningen bland företagen så här: "Alla vill framåt, ut och igång nu, och för många är planerna mindre avvaktande än i våras. Dock är de givna förutsättningarna väldigt olika och vi är många som hade hoppats på att framtiden och hösten skulle ha varit tydligare i sitt ramverk."

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.