"Fel" busskort sparar kommunen över en miljon

Publicerad:
Både Västtrafik och Värmlandstrafik trafikerar sträckan Säffle-Åmål, vilket gav Säffle kommun möjlighet att undersöka kostnaderna hos båda bolagen. Bilden är en genrebild.

Normalt sett får Säffles gymnasieungdomar ett busskort från Värmlandstrafik. Men i år är det annorlunda, och korten är inköpta från Västtrafik istället, något som skapat en del frågetecken.

– Det handlar om en ren kostnadsfråga, säger skolchef Erica Andrén.

Kommunerna är enligt lag skyldiga att se till att alla elever kan ta sig till sina skolor. Därför ordnar Säffle kommun busskort till bland annat gymnasieelever som väljer att gå gymnasiet i Åmål.

Vanligtvis är busskorten från Värmlandstrafik, men i år är så inte fallet. Istället har eleverna fått Västtrafiks busskort. Båda bolagen trafikerar nämligen sträckan Säffle-Åmål, och korten gäller på alla bussar.

– Det blev avsevärt mycket billigare att köpa korten från Västtrafik, säger Säffle kommuns skolchef Erica Andrén.

Erica Andrén, skolchef i Säffle kommun.
Erica Andrén, skolchef i Säffle kommun. Foto: Diana Dragic

"Stålbad"

För det handlar om just en ekonomisk fråga. Säffle kommun behöver spara pengar, och då gäller det att hitta alla möjligheter till att dra ner kostnaderna.

– Vi går igenom ett stålbad, och det vi nu sparar in på busskorten för de här eleverna motsvarar tre tjänster, säger Erica Andrén.

Skillnaden i kostnad per elev är nämligen runt 8 350 kronor.

Sparar 1,2 miljoner

Västtrafiks kort kostar Säffle kommun 4375 kronor per elev, medan ett likvärdigt kort från Värmlandstrafik skulle kostat 12 724 kronor.

– Vi har delat ut ungefär 140 kort, vilket betyder att vi sparar nästan 1,2 miljoner kronor, säger Erica Andrén och fortsätter:

– Vi har givetvis fört samtal med Värmlandstrafik, men de har bara ett kort att sälja till oss så jag kände mig tvungen att köpa de billigare korten från Västtrafik istället.

Gammal överenskommelse

Enligt Värmlandstrafik är det en gammal överenskommelse mellan kommunerna och dåvarande landstinget som ligger bakom det höga kortpriset.

– Det är baserat på pendlarkortets kostnad, där kommunerna ska stå för hundra procent av priset och är alltså inte skattefinansierat som de vanliga pendlarkorten är, säger Markus Bergman, trafikchef buss på Värmlandstrafik.

Markus Bergman, trafikchef buss på Värmlandstrafik.
Markus Bergman, trafikchef buss på Värmlandstrafik. Foto: Lisa Olaison

Nu har Värmlandstrafik fått i uppdrag att utreda priset och överenskommelsen, som ska tas upp i nämnd redan i september.

– Vi håller på med den nu och så får vi se var det landar.

Artikeltaggar

ÅmålErica AndrénMarkus BergmanNyheterSäffleSäffle kommunSkolskjutsVärmlandstrafikVästtrafik

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare