Nu har de första transporterna av vindkraftverk börjat att trafikera E45 på sin väg norrut. Det handlar specialtransporter som är nästan 80 meter långa och väger närmare 70 ton. Vid 3.30-tiden på torsdagsmorgonen sågs en transport vid Nyängen i Grums.
Som NWT har kunnat berätta tidigare ska specialtransporter med rotorblad passera genom Värmland.
Lastbil med släp är cirka 79 meter lång och har en vikt på 68,5 ton.
Under en tid har förberedelser pågått för att bredda vägar, plocka ned vägskyltar och lyktstolpar.
Specialtransporten sköts av ett danskt företag och passerar E45 genom Värmland, fortsätter in i Dalarna för att sedan nå sin slutdestination på Kjølberget i Norge. Transporten är begränsad till visst antal timmar som den får befinna sig på vägarna.
– De får exempelvis inte köra i rusningstrafik, transporten sker mest på nattetid. Den har även tre varningsbilar med sig, en som åker före och en efter. I och med att det sticker ut en hel del från släpet ska det även ligga en bil precis bakom så inget annat fordon kommer emellan, berättade Göran Engström, trafikingenjör på Trafikverket för NWT den 18 juli.
Specialtransport genom Värmland – väger 68,5 ton
På Trafikverkets presstjänst kan man i nuläget inte berätta så många detaljer om transporten, men säger:
– Vi har jättemånga sådana här transporter som går just nu i Sverige. Vi har bland annat en transport längs E4 till Härnösand som dessutom har havererat i natt, säger Katarina Wolffram, presskommunikatör på Trafikverket.
I Värmland är det främst i Vägsjöfors den största förändringen skett. Där har vägen breddats för att klara en 90-graderssväng.
– Man behöver ofta bygga och fylla ut större ytor att köra på. Man behöver tänka på ledningar och plankorsningar. Det finns transporter som är 80 - 90 meter som längst idag. I och med att vindkraftverken blir allt högre så blir de större och rotorvingarna blir längre, säger Thomas Holmstrand, ansvarig för transportdispenser på Trafikverket.
Ska det gå transport även längs grusväg?
– Ja, det är på vägen mot Rådom. Och det är ett dilemma för oss, att de största transporterna tvingas ut på det sämsta vägnätet. Vissa transporter kan gå på stor väg och andra måste ta omfarter, säger Thomas Holmstrand.