Nytänk för att fylla centrum i pandemins spår

Publicerad:
För närvarande finns det ett antal tomma butikslokaler i Karlstads centrum. Konkurrens från externhandel och coronakrisen har gjort att en del butiker har slagits ut. Foto: Joachim Lagercrantz

En kombination av konkurrens från externa köpcenter och coronakrisen gör att ett antal butikslokaler står tomma i Karlstads centrum. Läget är tufft, men det finns positiva signaler.

– Fastighetsägare och handlare har tvingats till fler kreativa lösningar för att locka folk till centrum.

Så kommenterar Maria Frisk, näringspolitiskt ansvarig på Fastighetsägarna Värmland, den nuvarande situationen för handeln i Karlstads centrum.

Skyltfönster som gapar tomma har blivit en vanligare syn i Karlstads centrum den senaste tiden. Läget har varit tufft i konkurrensen med de externa köpcentren och coronakrisen med färre människor på stan har inte gjort saken bättre.

– Vi har just nu fyra tomma lokaler på sammanlagt cirka 500 kvadratmeter och coronakrisen har skapat ett slags vakuum när det gäller uthyrning.

– Vi hade några större kedjor på väg in i vintras, men alla dom har pausat sina nyetableringar på grund av det rådande läget, säger Ann-Sophie Redfern, centrumledare på Mitticity.

De stora kedjorna har pausat sina nyetableringar på grund av det rådande pandemiläget. Därför fylls inte de tomma lokalerna upp så snabbt de brukar.
De stora kedjorna har pausat sina nyetableringar på grund av det rådande pandemiläget. Därför fylls inte de tomma lokalerna upp så snabbt de brukar. Foto: Joachim Lagercrantz

Det har lett till att andra har fått chansen att komma in i gallerian.

– Ja, vi har valt att satsa på lite mer lokala aktörer. Tatueringsstudion Judiths tattoo är ett exempel på det. Det är roligt få till en bredare mix av butiker, säger Ann-Sophie Redfern.

Och det är åt det hållet som utvecklingen kommer att gå i Karlstads centrum, tror hon.

– Jag hoppas på mer pop up-butiker, mer kreativitet och mod för att utveckla centrumkärnan. Stan växer och det är jättepositivt. Se bara på Inre hamn.

Mindre aktörer som Judiths tattoo får nu chansen till lokaler i galleriorna. Här tatuerar ägaren Erik Björk kunden Rasmus Arvidsson.
Mindre aktörer som Judiths tattoo får nu chansen till lokaler i galleriorna. Här tatuerar ägaren Erik Björk kunden Rasmus Arvidsson. Foto: Joachim Lagercrantz

Erik Björk, ägare till Judiths tattoo, är mycket nöjd över att få en chans att synas i Mitticity.

–Ja, är det väldigt många fler som upptäcker oss jämfört med vårt ordinarie läge på Drottninggatan och vi får nu även lite spontana kunder.

– Vi har ett kontrakt på tre månader här som gäller september ut. Sedan får vi se om vi blir kvar

– Det är lite ur reklamsyfte som vi finns här. I början av coronapandemin hade vi en del avbokningar, men nu när fler jobbar hemma har det i stället blivit tvärtom och vi har mer än göra än normalt, säger Erik Björk.

Ökad handel

Åsa Eriksson, vd för Centrum Karlstad konstaterar att stadskärnan för närvarande har det tufft.

– Det är tråkigt med de tomma lokalerna och vi har befunnit oss i ett ansträngt läge, men nu börjar handeln röra på sig mer samtidigt som Norge har öppnat gränsen.

– Vi hoppas att det ger ett inflöde av kunder till centrum samtidigt som vi märker att många i år väljer att semestra på hemmaplan.

Gatukonst är något som har lockat mycket folk till centrala Karlstad. Här ses en bild från byggandet av träkuberna som konsten finns utställd på.
Gatukonst är något som har lockat mycket folk till centrala Karlstad. Här ses en bild från byggandet av träkuberna som konsten finns utställd på. Foto: Brickfield

Även Åsa Eriksson väljer att lyfta fram de lokala satsningarna i stadskärnan.

– Karlstad street art är ett väldigt bra exempel på det. Där har fem aktörer gått samman och det har lett till ett väldigt bra samarbete och dessa konstutställningar utomhus lockar väldigt mycket folk till centrum.

– Jag tror vi kommer få se fler sådana projekt och att coronakrisen även leder till något gott, säger hon.

Nyetableringar på gång

Magnus Alkeskog är vd för Stadsrum fastigheter som äger galleriorna Duvan och 15-huset där det också finns några tomma lokaler.

– Vi har tydligt märkt av coronakrisen och Karlstad har haft det lite extra tufft med tanke att norrmännen inte har kunnat resa dit. Vi har därför tvingats till kraftiga hyresrabatter.

– Jag kan dock glatt konstatera att vi har några intressanta etableringar på gång i höst.

– Samtidigt måste man i ett sånt här läge måste man ägna sig åt nytänk. Det kanske inte behöver vara vanliga butiker i alla lokaler. Man kan istället få in annan verksamhet, till exempel ett gym.

– Det är otroligt viktigt för en stad att centrumhandeln fortsätter att vara stark och Karlstad har en stor fördel med sin fina stadskärna, säger Magnus Alkeskog.

Butiksytorna har blivit mindre viktiga. Nu är ligger fokus på vad man fyller den med och vilka tjänster som kan adderas, säger Maria Frisk, näringspolitiskt ansvarig på Fastighetsägarna Värmland.
Butiksytorna har blivit mindre viktiga. Nu är ligger fokus på vad man fyller den med och vilka tjänster som kan adderas, säger Maria Frisk, näringspolitiskt ansvarig på Fastighetsägarna Värmland. Foto: Christer Wik

Maria Frisk säger att det har skett stora förändringar på fastighetssidan, kanske påskyndade coronaläget.

– Vi ser att butiksytan har blivit mindre viktig. Nu är verkligen fokus på vad man fyller den med och vilka tjänster som kan adderas.

– Jag tror att det kommer att bli flera butiker delar på samma lokal och att fastighetsägarna själva måste bli mer kreativa. Kanske kan man hyra även bara väggar, släppa in fler lokala aktörer och satsa mer på arrangemang i centrum för att dra dit folk.

Nystart för centrum

Ett ökat fokus på det lokala tror Maria Frisk är något kommer att gynna stadskärnan.

– Coronakrisen föder ett behov av självförsörjande och självhushåll och det menar jag kommer innebära att fler åter väljer att handla centrumkärnorna.

Artikeltaggar

Ann-Sophie RedfernÅsa ErikssonCentrum KarlstadFastighetsägarnaKarlstadKarlstads kommunMaria FriskMeraNäringslivNyheter

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare