• idag
    21 sep
    11°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    22 sep
    17°
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • onsdag
    23 sep
    15°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • torsdag
    24 sep
    16°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    25 sep
    15°
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      2.7 mm

Regeringens husbilsskatt hotar swemestern

Debatt | Coronaviruset
PUBLICERAD:
Att Sverige valt att stå kvar vid den beräkningsmodellen blir än mer märkligt när det råder politisk enighet kring att den nya husbilsskatten både är orättvis och kontraproduktiv, skriver Tomas Haglund, Peter Jansson och Börje Svärdström.
Foto: Nora Lorek/TT
Kvar står nu Sverige som enda EU-land med att straffskatta bort husbilen från marknaden, skriver Tomas Haglund, Peter Jansson och Börje Svärdström.

I fjol införde Sverige och Storbritannien som enda EU-länder beräkning av fordonsskatt för husbilar, personbil klass II, enligt körcykeln WLTP. Detta med resultatet att skatten för nyregistrerade husbilar rakade i höjden och blev oproportionerlig. För svenskt vidkommande passerade de populäraste modellerna med råge 30 000 kronor per år under de tre första åren.

Efter att ha konstaterat att det rekordhöga skatteuttaget var mer till skada än nytta, röstade det brittiska parlament i mars för att skrota skatten. Kvar står nu Sverige som enda EU-land med att straffskatta bort husbilen från marknaden. Övriga EU-länder har inte ens haft en tanke på att införa WLTP för husbilar, utan tar hänsyn till husbilens särart som ett fordon i första hand avsett att bo i.

Att Sverige valt att stå kvar vid den beräkningsmodellen blir än mer märkligt när det råder politisk enighet kring att den nya husbilsskatten både är orättvis och kontraproduktiv. Ett jämförelsevis klimatsmart och hållbart semesteralternativ för barnfamiljen sätts på undantag.

Finansministern konstaterade ifjol ”att kritiken har varit relevant” när hon tillsatte en utredning kring förenklade villkor för av- och påställning av husbilar. Men i februari grusades stora delar av hennes förhoppningar på grund av juridiska och systemtekniska begränsningar hos Transportstyrelsen.

Nu står vi där med ett utredningsförslag som inte är mer än en tummetott, där orättvisan består när körcykeln WLTP fortsatt ska ligga till grund för skatteuttaget. Skatten för en liten husbil som körs knappt 700 mil per år i snitt är dubbelt så hög som för en långtradare.

Det heter att i år ska vi fira semester på hemmaplan: swemester. I elva månader har många slitit i väntan på semestern i den allt populärare husbilen. Mobilt boende har en poäng tack vare sin flexibilitet – det driver på lokal tillväxt i många glesbygdskommuner, som i Nordvärmland.

Husbilsskatten bör ses som en stad-land-fråga, där landsortsbor drabbas hårt av beslut som fattats i huvudstaden. I Sverige finns flest husbilar per capita på Gotland med 258 bilar per 10 000 invånare. Siffran för Stockholms län är 43 per 10 000 invånare. Kan det vara därför husbilsskatten hamnar långt ner på den politiska agendan? Låt oss säga att alla fritidsbåtar i Stockholms skärgård skulle tvingas betala en farledsavgift som skulle sättas efter det absolut största handelsfartyg som kan tänkas segla in till Stockholms hamn? Då skulle det nog gå undan med att ta bort orättvisan.

Coronapandemin har medfört att intresset för husbilar ökat i år, när många väljer att fira swemester. En bra lösning, inte bara av smittskyddsskäl. Men på grund av den missriktade husbilsskatten kan köpet av en ny husbil få stå tillbaka till förmån för en begagnad, med sämre miljö- och trafiksäkerhetsprestanda som dessutom importerats från utlandet. I det scenariot går staten även miste om värdefulla momsintäkter.

Enligt oss som driver kampanjen Husbilskampen finns det två vägar, utan negativ inverkan på samhällsekonomin, att gå:

• Husbilarnas genomsnittliga körsträcka är betydligt kortare än för övriga dieselfordon. Skattens storlek anpassas därför till den genomsnittliga årskörsträckan för fordonsformen.

• Eftersom det deklarerade koldioxidutsläppet enligt WLTP, inte är helt representativt för husbilen så tas beräkningsmodellen bort. En rimligare lösning skulle vara att som för tunga fordon använda skatteuttag baserat på totalvikt istället.

Trevlig swemester!

Tomas Haglund

Ordförande, Husvagnsbranschens Riksförbund, HRF

Peter Jansson

Tf vd, Svensk Camping

Börje Svärdström

Ordförande, Caravan Club

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.