• idag
    14 aug
    27°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    15 aug
    26°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    16 aug
    27°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    17 aug
    27°
    • Vind
      1 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    18 aug
    24°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm

Biljettkrångel förstörde semesterdagen

Insändare
PUBLICERAD:
Insändarskribenten fick semesterdag förstörd då trot förköpta båtbussbiljett inte kom med ombord. Ansvarig för båtbussarna svarar direkt.
Foto: Sanna Emanuelsson
Den 27 juli avsatte jag och min man en semesterdag för att umgås med vårt treåriga barnbarn, något vi alla tre sett fram emot.

Vi skulle åka båtbuss till Mariebergsskogen för att sedan gå på Trollvandring och därefter ta båtbussen tillbaka igen.

Vi köpte biljetter tur och retur med båtbuss via Värmlandstrafiks app. Jättesmidigt!

Vi köpte även biljett till Trollvandringen utan problem. Allt var därmed klart inför den 27 juli.

När vi stod på hållplatsen i Inre hamn för att åka med båt 91 kl.13.30 och vårt barnbarn var lyrisk över att äntligen få åka båt, ropade personalen att det var fullsatt.

Vi trodde givetvis inte våra öron och ifrågasatte dem då biljetterna redan var betalda och klara. Vi fick till svar att man kan boka biljetter och bli garanterad plats, men inte köpa biljetter.

Om man köper biljetter är det ingen garanti för att få åka med. Vi förstod ingenting. Hur kan detta system få finnas? Vi hade ju köpt biljetter!

De rekommenderade oss att gå till biljettkassan på Värmlandstrafik i centrum för att få våra pengar tillbaka. Det var inte detta vi hade planerat att göra på vår semesterdag! Vi kunde även testa att vänta in nästa buss sa de, men den skulle inte nå Mariebergsskogen förrän om två timmar, och då hade det ju ändå varit för sent.

Vi ringde genast till Värmlandstrafik/Karlstadbuss för att framföra våra åsikter där de nonchalant sa likadant; att ”Du kan boka biljetten, inte köpa den. Om du köper den kan du inte garanteras att få åka med”.

Jag frågade hur det fungerar när båtbussen åker längre sträckor, t.ex. Kristinehamn – Lövnäs. Om jag planerar dagen efter att åka denna sträcka, har köpt biljett och inte får åka med, ska jag då gå mellan Kristinehamn och Lövnäs?

De svarade att det fungerar inte så när man vill köpa biljett på de längre sträckorna. Men varför kan det inte fungera likadant på de kortare sträckorna?

Om jag köper en biljett med buss som ska ta mig till Stockholm, säger ju inte busschauffören att det är fullbokat – Hej då!

Så fungerar det inte, man ska inte kunna köpa en biljett, om det inte finns platser kvar! Kvinnan i luren jämförde båtbussarna med de vanliga Karlstadbussarna som går t.ex. mellan Centrum och Universitetet.

Detta är samma sak tydligen. Patetisk jämförelse kan jag tycka! Det var ju nyss skillnad på de olika sträckorna och dess system att köpa biljetter på...

Båtbussarna är ju säsongsanpassade, de är båtar och de som åker är till stor del turister, såväl från vår egen stad, som utsocknes. Kan vara bra att kunna köpa biljett i förväg på en sådan tur.

Som tur var hade vi vår bil i närheten. Vi åkte direkt till Mariebergsskogen via Värmlandstrafik i centrum.

Även där ifrågasatte jag deras system för biljetter och menade på att det är ett sätt för Karlstadsbuss att tjäna pengar på – folk köper biljetter men blir ej garanterade en plats. De kan om de vill få pengarna tillbaka om de kommer till kundtjänst i stan, vilket dock få har tid eller ork med. Kvinnan i luckan svarade att ”Ja, så kan det nog vara”... och då fick jag ju det bekräftat också.

I och med pandemin som nu råder måste man nästan alltid boka/betala det man ska se/göra/åka, i förväg vilket är bra.

Varför anpassar sig inte Värmlandstrafik efter ett sådant system? Till och med Leo’s lekland har öppnat men man måste boka/betala sin plats för att det inte ska bli för många i lokalen.

Pengarna dras direkt. Jag får en biljett och jag är garanterad min plats. Precis som på mängder av ställen nuförtiden. Om maxantalet är uppnått kan jag inte köpa en biljett. Det står då ”Fullbokat”. Detta gäller inte på Karlstadbuss, där kan de absolut inte anpassa sitt biljettsystem till att visa om det är fullbokat. Istället låter de kunderna betala för något de inte får och dessutom få sin semesterdag/dag förstörd av.

Aldrig mer båtbuss med Karlstadbuss för oss!

Mormor till ledsen och besviken 3-åring

Svar direkt:

Vi beklagar att er semesterdag med ert barnbarn inte blev som ni planerat eller förväntat er.

Vi har hittills haft drygt 10 000 kunder i vår Båtbusstrafik, trots de svårigheter som Coronapandemin inneburit med färre platser och större avstånd mellan passagerare.

Båtbussarna är en del av kollektivtrafiken i Värmland och ingår även därför i samma biljettsystem som används ombord i övrig kollektivtrafik. Där är platsbokning inte möjlig och endast drop-in platser erbjuds.

Vi har för våra lite längre Båtbussturer därför utvecklat ett separat bokningssystem där delar av platserna på båtarna är bokningsbara för att man som kund ska kunna planera en längre resa och veta att man kommer med. Dessvärre ingår exempelvis inte turerna till Mariebergsskogen i bokningssystemet.

Vi är medvetna om att det är möjligt att söka fram en specifik tur genom vår reseplanerare i appen. Tanken är att det ska ses som förslag på tillvägagångssätt och avgångstider för att nå sin destination. Biljetten som sedan köps gäller därför inte på en specifik tur utan kan användas på valfri avgång. Vi förstår att det kan förvirra och vara missvisande för er kunder och tar med oss det i det påbörjade arbetet med ett nytt biljettsystem.

Precis som du nämner är det viktigt att vi följer de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten har föreskrivit oss kring att hålla avstånd. Som en följd av detta har vi begränsat antal platser ombord på Båtbussarna och rekommenderar kunder att köpa biljett i appen för att minska närkontakten mellan båtpersonal och kunder.

Det kan innebära att alla inte kommer med den avgången som man planerat för. Det är i ditt fall också olyckligt att just turerna till och från Mariebergsskogen mitt på dagen är bland de mest populära båtturerna vi erbjuder.

Vi beklagar naturligtvis för om du fått felaktig information av oss gällande hur det funkar med biljetter och platser på Båtbussarna. Vi hoppas dock att du vill komma i kontakt med oss så att vi kan kompensera dig för den olyckliga semesterdagen.

Sandra Lithman

Trafikadministratör Region Värmland Kollektivtrafik

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.