Trafikchefen: "Vi kommer att behöva lämna folk utanför bussen"

Publicerad:
På de större hållplatserna kommer kundvärdar se till att restriktionerna följs och det inte stiger på för många passagerare. Pendlare hänvisas därför att undvika tider då många reser. Arkivbild.

Att åka kollektivtrafik coronasäkert kan till hösten innebära att inte åka alls.

Varken Karlstads stadsbussar eller Värmlands länsbussar har resurserna som krävs för att möta det väntade trycket på kollektivtrafiken och samtidigt hålla restriktionerna.

Till hösten återgår gymnasieskolorna i Karlstad till undervisning på plats samtidigt som allt fler anställda återvänder till sina arbetsplatser. Trafikcheferna Mathias Lindgren och Markus Bergman varnar därför för stora problem i kollektivtrafiken.

Elever och arbetspendlare beräknas få stora svårigheter för att ta sig till sina resmål eftersom bussarna måste hålla sig till ett begränsat antal personer ombord och det inte finns nog med resurser för att följa rekommendationerna.

– Det är en jätteutmaning för oss. Vi kommer att behöva lämna folk utanför bussen, säger Markus Bergman som är trafikchef för buss och skoltrafik för region Värmland.

På de större hållplatserna kommer kundvärdar se till att restriktionerna följs och det inte stiger på för många passagerare. Pendlare hänvisas därför att undvika tider då många reser, enligt Mathias Lindgren, trafikchef tätort för region Värmland.

– De som bor i början på en busslinje kommer att få plats men ju närmare målet man befinner sig desto större är risken att inte få plats. Vår rekommendation är därför att vara ute i god tid. Eller om man har möjlighet att ta sig till sitt resmål på annat sätt så bör man överväga det.

Dialog med kommunen

Läns- och tätortstrafiken har en pågående dialog med skoldirektören för att tackla problemet även där. Vid ett tidigare möte innan sommaren diskuterades bland annat anpassningar i den dagliga skolstarten för att undvika att alla elever reser på en gång.

– Det är ju ett samhällsproblem och hänger inte på kollektivtrafiken. Vi måste ha en öppen dialog med skolor och kommuner. Alla fordon vi har kommer att rulla men det är tyvärr inte tillräckligt. Så vi hoppas att man kan skruva på annat håll –vi skruvar på vårt, säger Markus Bergman.

Värmlandstrafik har även fått ta del av data för att kartlägga problemet och kunna utnyttja de resurser som finns på bästa sätt. Här analyseras bland annat hur resandet såg ut förra året och vart de största problemen väntas att uppstå.

– Efter det försöker vi att resonera och planera om för att minska problemet så gott det går, säger Markus Bergman.

– Men det gäller inte bara i Värmland utan är ett problem i hela landet.

Just i Karlstad finns det förhållandevis tät busstrafik där resenärer kan variera mellan busslinjer vid behov. Det är i de mindre orterna som de största problemen beräknas uppstå.

Värmlandstrafik kommer tillsammans med kommunen att gå ut med information om vilka områden som är mest utsatta för trycket i kollektivtrafiken.

Artikeltaggar

KarlstadKarlstadsbussKollektivtrafikMarkus BergmanMathias LindgrenNyheterTrafikVärmlandstrafik

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare