Byt till rökfria produkter

Debatt
PUBLICERAD:
Men frivillighet är inte tillräckligt. Förbjud skyltarna. Det ger en kraftig signal; cigaretterna ska bort, skriver Anette Rosengren.
Foto: Claudio Bresciani / TT
Jag tycker att man bör ge rökare som inte slutar att röka incitament till att byta till rökfria tobaksprodukter, skriver Anette Rosengren.

Den 1 juli 2019 var en viktig dag för oss som månar om folkhälsan. Rökförbud på utomhusserveringar infördes. Det var ett viktigt steg mot ett rökfritt Sverige.

Självklart är det bästa att ingen börjar röka, eller att de som röker slutar. Allt fler länder erbjuder de rökare som, av olika anledningar inte slutar röka, mindre skadliga alternativ till cigaretter. I till exempel Japan minskar andelen rökare raskt; 9,5 procent av rökarna slutar varje år. Enligt oberoende studier förklaras nedgången bland annat av ökad användning av rökfria tobaksprodukter, främst Heat-not-Burn-produkter.

Jag föreslår två åtgärder för att Sverige ska nå målet att bli rökfritt:

1. Ta bort cigarettskyltarna i butikerna! Hos återförsäljare hänger stora cigarettskyltar. Information om en produkt alla vill bli av med behövs inte. Philip Morris har tagit bort 1 000 cigarettskyltar, något som också flera återförsäljare har gjort. Men frivillighet är inte tillräckligt. Förbjud skyltarna. Det ger en kraftig signal; cigaretterna ska bort!

2. Se på Japan. Att minska andelen rökare i det tempot som man gjort är imponerande. Sverige bör gå samma väg. Anammar våra politiker skadereduceringsstrategin som ger incitament till rökare att byta bort cigaretterna mot mindre skadliga alternativ, kan Sverige bli det första rökfria landet i världen.

Jag tycker att man bör ge rökare som inte slutar att röka incitament till att byta till rökfria tobaksprodukter. I den politiska verktygslådan finns flera möjligheter. Information om alternativen, friare användarrestriktioner på produkter som inte orsakar passiv rökning och prisincitament som styrs av tobaksskatten. Utan cigarettskyltarna får de bättre alternativen större genomslagskraft. Tillsammans gör vi Sverige rökfritt!

Anette Rosengren

Vd, Norden, Philip Morris

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.