Hoppa till huvudinnehållet

Museijärnväg rullar vidare från nylagd perrong

Publicerad:
Sedan 1984 har sommartrafiken rullat på museijärnvägen mellan Skara och Lundsbrunn.
Sedan 1984 har sommartrafiken rullat på museijärnvägen mellan Skara och Lundsbrunn. Foto: Sšren Turesson

Museijärnvägen Skara-Lundsbrunns järnvägar har kört sommartrafik mellan Skara och Lundsbrunn varje år sedan 1984.

I år sker det från ett ombyggt stationsområde Skara, med nylagd räls och nya perronger.

För att ytterligare förstärka bilden av hur det var att åka tog på gammelmormors och gammelmorfars tid, förses stationsområdet med en vattenhäst för vattenpåfyllning av ångloket och en äldre modell av stationsklocka.

Sommaren 2020 blir annorlunda på flera sätt; coronapandemoin sätter sin spår även i den här verksamheten.

– Vi följer alla bestämmelser och restriktioner, vilket innebär att vi bara kommer att ta 20 resande i varje vagn för att kunna hålla tvåmeters avstängd. Vi kör som vanligt, men i begränsad omfattning, säger föreningens ordförande Thomas Roth.

Numera färdas årligen omkring 10 000 resenärer de åtta kilometerna mellan Skara och Lundsbrunn, 80 procent av dessa åker sommartid.

– Det är framförallt barnfamiljer som åker med oss.

Rälsbuss eller ånglok (det senare färdsättet inkluderar en doft av stenkolsrök) - vad man än väljer så är det här en nostalgis resa i lugnt tempo genom en omväxlande natur. Att åka rälsbuss är att åka tåg som på 50- och 60-talet. Ångloken tar oss ännu längre tillbaka i tiden, till järnvägens storhetstid under 1900-talets första hälft.

Artikeltaggar

SkaraSkara-Lundsbrunns museijärnvägSommarTurism

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.