• idag
    25 sep
    14°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    26 sep
    13°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    27 sep
    16°
    • Vind
      6 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    28 sep
    19°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    29 sep
    16°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm

Ha rätt och att få rätt inte samma sak

Ekonomi
PUBLICERAD:
Elisabeth Eklo är konsumentvägledare i Karlstads kommun och krönikör i Arbete & Ekonomi.
Att ha rätt och att få rätt … är tyvärr inte samma sak. I den oroliga tid vi levt i sedan några månader är frågorna många från konsumenter som fått se sina resor, konserter, studentfester och andra bokade arrangemang bli inställda, eller själv valt att avboka. Vad kan man som konsument egentligen begära av sin resebyrå, flygbolag eller annan arrangör?

I normala fall regleras inställda resor av dels lagar och förordningar, vilket förstås gäller även idag, och bolagens villkor. För andra oväntade händelser kan skadan eventuellt, helt eller delvis, begränsas av tillköpta försäkringar eller att betala med rätt kort.

Den som vill ha hängslen och livrem och undvika att förlora pengar bör läsa på villkor med mera väl i förväg för att sen kunna sova gott om natten, förhoppningsvis skyddad för de flesta eventualiteter.

På sin spets

Dagens pandemi ställer dock mycket på sin spets, både för företag och kunder. Vilken part du kan vända dig mot beror på vad du köpt. Det kan vara olika om du beställt till exempel en paketresa eller en teaterbiljett av en mellanhand eller köpt biljetten direkt av ett flyg- eller tågföretag eller evenemangsarrangören.

I dagens läge hänvisar många bolag till force majeure och erbjuder ombokning eller ett presentkort att använda senare istället får återbetalning.

Ingen praxis

Konsumentverket har gjort bedömningen att i många fall har de konsumenter som inte får den tjänst de beställt och betalat för rätt att få pengarna tillbaka, oavsett om biljetten till exempel inte är återbetalningsbar i normala fall.

Någon praxis för inställda arrangemang och resor på grund av coronaviruset finns dock inte, men många ärenden ligger hos Allmänna reklamationsnämnden för avgörande.

Om du istället för återbetalning väljer att acceptera ett presentkort, en voucher eller ombokning gör du det med viss risk, men samtidigt får du med sannolikhet inte något alls om arrangören eller resebolaget går i konkurs, även om du fått gehör i ARN för återbetalning.

Har du bokat en paketresa, arrangören har ställt resegaranti och går i konkurs innan resan ställs in har du resegaranti hos Kammarkollegiet att ansöka om.

Har du betalat med betal- eller kreditkort kan du vända dig till din bank/kreditgivaren om du inte får gehör av din arrangör för återbetalning.

Ett tidigare snårigt område när det gäller konsumentens rättigheter vid avbokning, försening eller inställt arrangemang eller resa har inte blivit lättare att rådgöra kring i coronatider. Att ha rätt kommer inte alltid vara detsamma som att få rätt. En konsument behöver förmodligen både kunskap, tur och medlingsvilja för att gå relativt skadeslös i nuläget.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.