Rekordresultat för Länsförsäkringar Värmland

Näringsliv
PUBLICERAD:
Ulrika Obstfelder Peterson
Foto: Jonny Ohlsson
Länsförsäkringar Värmland gjorde ett rörelseresultat på 400 miljoner kronor 2019. Det är rekord.

– Jättekul, givetvis. Den klart största delen kommer från kapitalförvaltningen, men med tanke på att vi hade höga skadekostnader 2019 känns det väldigt roligt att även försäkringsrörelsens resultat blev plus, säger bolagets vd, Ulrika Obstfelder Peterson i ett pressmeddelande.

Länsförsäkringar Värmland redovisade rekordsiffrorna vid onsdagens bolagsstämma.

Totalt uppgick koncernens resultat till 402,9 miljoner kronor före bokslutsdispositioner och skatt. Den försäkringstekniska delen av resultatet uppgick till 11,2 miljoner kronor.

Bolaget hade 14 stora bränder enbart under det första halvåret.

– Det var givetvis väldigt påfrestande för både våra kunder och vår personal, men jag är verkligen stolt över hur vi hanterade den ansträngande inledningen på året, säger Ulrika Obstfelder Peterson.

60 miljoner i återbäring

Avslutningen på året gick desto bättre. För första gången på nästan 40 år delade Länsförsäkringar Värmland ut återbäring. Tillsammans fick över 90 000 värmländska kunder dela på 60 miljoner kronor.

– Fantastiskt kul. Återbäringen har bidragit till fler kunder och ökat engagemang och större lojalitet hos våra befintliga kunder, säger Ulrika Obstfelder Peterson.

Vid onsdagens bolagsstämma omvaldes Eva Julin Dombrowe till ordförande och Jacob Larsson till vice ordförande. Till ny styrelseledamot, efter avgående Caisa Anderson, valdes Christina Gabrielsson. Christina Gabrielsson är 58 år, utbildad ingenjör och har verkat i många företag, roller och branscher. I dag jobbar hon som universitetsadjunkt vid Karlstads universitet.

Till valberedningens ordförande valdes Lena Larsson, Hon har en bakgrund som vd eller styrelseledamot i bland annat Tieto, Karlstads universitet, Värmlands Folkblad, Coop Värmland och Ahlmarksgruppen.

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.