Trots en sommar på hemmaplan kan Värmlänningarna upptäcka nya kulinariska upplevelser med utomhusmatlagningen i The Edible Country. Konceptet är ett samarbete mellan Visit Värmland och de lokala entreprenörerna Kungskvarnen i Borgvik och Selma Spa.
2019 lanserade Visit Värmland tillsammans med Visit Sweden och 13 andra regioner kampanjen The Edible country där gäster kunde uppleva professionell utomhusmatlagning. Konceptet attraherade nationella som internationella gäster och Sveriges natur fungerade som världens största gourmetrestaurang.
– Det ska skapa engagemang och större frihet runt bordet. När man nu också ska hålla social distansering är detta ju helt fantastiskt, säger Mia Landin på Visit Värmland.
I sommar förväntas de utländska besökarna däremot att vara begränsade, så inriktningen kommer i första hand rikta sig mot värmlänningar och andra svenska besökare som befinner sig på "värmester", enligt Mia Landin på Visit Värmland.
I år har Värmland därför utökat konceptet med två nya bord som bokas i förväg. Då ingår ett matlagnings-kit som innehåller alla nödvändiga verktyg som behövs för att på egen hand kunna förbereda en utomhusmåltid. Det finns även möjlighet att boka till en personlig kock.
Konceptet utvecklar entreprenören själv med olika arrangemang kring borden, som varierar beroende på vart borden placeras. Det ena bordet står vattennära vid Sävsjön vid Borgvik, och det andra bordet är placerat i Sälglunden vid Selma Spa. Här kombineras maten med det nya utomhuskoncept kallat ”Skogseffekten”, en komplett upplevelse som även innefattar bland annat vandring och skogsbad.