Ger till och tar från flyget

Publicerad:
Parkerade SAS-plan på Arlanda. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.

Regeringen ger med ena handen och tar med den andra. Och det är flyget i vårt avlånga och glest befolkade land uppe i norra Europa som blir lidande. Så går det när man måste ta hänsyn till ett litet extremparti som Miljöpartiet.

Först kom beskedet från den rödgröna regeringen och dess stödpartier Centern och Liberalerna att de ger en miljard kronor till stöd för de regionala flygplatserna. 900 miljoner till Luftfartsverket för att upprätthålla samhällsviktiga uppdrag som ambulans- och transportflyg, och 100 miljoner till de regionala flygplatserna. Något som för övrigt Moderaterna motionerade om för flera veckor sedan i riksdagens finansutskott. Som så mycket annat i den här krisen är det inte regeringen som är den drivande.

Frågan är dock vad det kommer att betyda för Karlstads flygplats. Lite hjälp med driftskostnader blir det väl, och att ambulansflyg och liknande kan fungera. Men nu står vi utan reguljärt flyg och framtiden är högst oviss. Det måste lösas om flygplatsen på sikt skall ha någon chans att överleva. Därför är Arlanda viktigt också för Värmland.

I måndags kom sedan beskedet om andra stöd till flyget. Flygbolaget SAS får ett kapitaltillskott med upp till 5 miljarder. Regeringen villkorar dock stödet med att SAS mycket snabbare måste få ned sina koldioxidutsläpp. Bolaget måste bli lönsamt, men helst så skall vi samtidigt flyga mindre, enligt MP. Det är svårt att få ihop det där, särskilt som den svenska staten förvisso är största ägare, men ändå bara sitter på 14,8 procent av aktierna. Vad säger de andra aktieägarna, som den danska staten (14,2 procent) och Wallenbergsfären (6,5 procent)?

Regeringens aviserade stöd till SAS kommer också med ett annat villkor. För samtidigt kom beskedet från såväl det statliga flygplatsbolaget Swedavia som finansmarknadsminister Per Bolund (MP) att den planerade utbyggnaden av Arlanda flygplats inte blir av. Enligt Lorentz Tovatt (MP) var det ett krav från partiet för att gå med på stödet till SAS. Gammal ohederlig kohandel alltså.

Men det vill inte Socialdemokraterna kännas vid. Det finns inget sådant beslut, säger näringsminister Ibrahim Baylan (S). Stödpartierna C och L anklagar MP för att ljuga. Men MP står på sig. Inget regeringsbeslut, säger Tovatt till SVT, men väl en överenskommelse.

Det är rätt uppenbart att S och MP har gjort upp här, men frågan är känslig för S som mer eller mindre försäkrat näringslivet om att Arlanda skall byggas ut. Samtidigt måste de hålla miljöpartisterna i regeringen på gott humör, och MP har inte haft mycket att glädja sig åt på sista tiden. Taktiskt hade det nog varit klokt att hålla tyst om uppgörelsen, men något måste de ju ändå kunna visa upp för sina väljare.

Detta självhävdelsebehov sker nu till priset av ett storgräl inom regeringen och mellan regeringen och stödpartierna, som uppenbarligen var helt bortkopplade från det här. Därför säger man att MP ljuger, men det är nog snarare S som ljugit för dem. Den värmländske riksdagsledamoten Arman Teimouri anklagar Bolund för ministerstyre. "Statsrådet måste påminnas om att han som minister inte är vd." L säger att de är beredda att agera i riksdagen för att säkra en utbyggnad.

Nå, det är nog snarare L och C som borde påminnas om att de än en gång blivit överkörda av de rödgröna, och att det bara kommer att fortsätta så länge de envisas med att hålla fast vid januariöverenskommelsen.

Artikeltaggar

Arlanda flygplatsArman TeimouriCenterpartietFlygtrafikIbrahim BaylanInfrastrukturJökenKarlstads flygplatsKommunikationerLedareLiberalernaLorentz TovattLuftfartsverketMiljöpartietModeraternaPer BolundSASSocialdemokraternaSwedavia

Läs vidare