• idag
    25 sep
    13°
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    26 sep
    13°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    27 sep
    16°
    • Vind
      6 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    28 sep
    19°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    29 sep
    16°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm

Värmland leder flygets gröna omställning

Debatt
PUBLICERAD:
Karlstads flygplats har tidigare varit ledande i satsningar på ett mer hållbart flyg och kan återigen bli en förebild för andra kommuner och regioner, skriver Susanne Sävenfalk.
Foto: Jonny Ohlsson
Eftersom dagens flygplansflotta kan tankas med bioflygbränsle och eftersom bränslet kan produceras av restprodukter från skogs- och pappersindustrin skulle Sverige kunna vara självförsörjande, skriver Susanne Sävenfalk.

Värmland leder omställningen för ett hållbart flyg. Den regionala flygplatsen har sedan länge stått redo att tanka biobränsle och laddstolparna för el-flyget är nu uppsatta. Där andra backat sig ur krisen har man i Värmland drivit på och satsat långsiktigt och hållbart.

Detta skulle kunna vara verklighet. Karlstads flygplats har tidigare varit ledande i satsningar på ett mer hållbart flyg och kan återigen bli en förebild för andra kommuner och regioner. Här i Värmland finns förutsättningarna – akademien, innovationskraften samt skogs- och pappersindustrin vars restprodukter kan användas till hållbara bränslen.

Plocka de lågt hängande frukterna. Inrikesflyget står, under ett normalår, för cirka 1 procent av Sveriges koldioxidutsläpp, så även om det inte utgör en stor del av landets totala utsläpp har vi alla förutsättningar att sänka dem och göra inrikesflyget fossilfritt. Eftersom dagens flygplansflotta kan tankas med bioflygbränsle och eftersom bränslet kan produceras av restprodukter från skogs- och pappersindustrin skulle Sverige kunna vara självförsörjande. I Värmland har till exempel företaget BioShare redan utvecklat en teknik där man kan använda sig av befintliga förbränningsanläggningar för produktion av biobaserade bränslen och kemikalier.

Säkra en hållbar och trygg framtid för värmlänningarna. För att industrin, företagen, besöksnäringen ska kunna verka och utvecklas och för att kommuner och regionen ska få skatteintäkter till skola vård och omsorg behövs en hållbar infrastruktur. För att vi ska känna oss trygga med goda möjligheter till sjuktransporter och räddningsinsatser är ett hållbart flyg avgörande.

Vad behövs för att vi ska leda den gröna omställningen av flyget? Det finns ingen ”quick fix” – det behövs långsiktiga satsningar. Vi måste vara beredda att göra investeringar i produktionsanläggningar, betala för hållbara bränslen och vi måste satsa på att möta el-flyget. Målet kan inte vara att Karlstads flygplats, lika lite som annan infrastruktur (t ex vägar eller lokalbussar) ska gå med vinst – målet måste vara att Värmland ska ha en trygg och hållbar framtid.

Susanne Sävenfalk

Styrelseordförande, Fly Green Fund

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.