Karlstadsbuss har för flera månader sedan har återigen lovat att åtgärda felaktigheter i appen som flera resenärer har uppmärksammat om.
Appen är fortfarande lika vilseledande gällande vilka linjer som passerar en viss hållplats.
Linjer som har slutat trafikera visas alltså ändå. Den är dessutom inte anpassad för nya Iphone-modeller och innehåller flera buggar.
Hur många gånger måste man skriva en insändare för att något skulle hända?
Resenär
Svar direkt:
Vi beklagar att vi inte har dessa system helt uppdaterade. Orsaken är att varje linjeförändring kräver en manuell uppdatering hos vår leverantör.
I Live-funktionen i appen får man upp en karta var hållplatsen finns, samt några ikoner som visar vilka linjer som trafikerar denna hållplats. Dessa ikoner uppdateras inte automatiskt när linjerna ändras, utan här tvingas vi till en manuell hantering hos leverantören för att hela tiden vara aktuella för alla våra över 400 hållplatslägen.
Om man går in på Live-tiderna på hållplatsen, så visas korrekta linjer. Det är på första kartan som det kan visas fel linjeikoner.
Nya Iphone-modeller och den skärmupplösning de har gör att vi behöver uppdatera våra system. Där har vi beställt en lösning av vår leverantör som vi väntar på.
Kollektivtrafiken i Värmland håller just nu på med en översyn av våra digitala betal- och informationskanaler där bland annat Karlstadsbuss-appen ingår. Innan den översynen är klar kommer vi inte göra några stora ändringar i appen. Däremot ska vi naturligtvis se till att informationen i appen är korrekt vilket vi hoppas kunna lösa inom kort.
Mathias Lindgren
Trafikchef tätort Region Värmland Kollektivtrafik