På lördagen öppnade Galleri Björkens sommarutställning i Sunne. I år är det tidigare Sunnebon Johannes Wessmark som fått äran, vilket innebär fotorealistiskt måleri i den högre skolan.
– Det var en sådan lättnad för mig att upptäcka den här genren. Jag kände att jag hittade hem, säger han.
Johannes Wessmark har tecknat och målat hela sitt liv men 2006 tog han tag i det mer på allvar. I dag är han en förgrundsgestalt inom den svenska fotorealismen och ett namn att räkna med även internationellt.
– Jag ska precis börja jobba med Plus One Gallery i London; ett av världens finaste hyperrealism-gallerier. Om man får skryta lite...
För några år sedan bodde han och frun Annika på halvön Ribbenäs i Rottnen, men sedan fem år tillbaka står bopålarna i Nedre Bondestad strax norr om Kil. Där han ständigt strävar mot perfektion inom den lite speciella konstgenren fotorealism.
– Men jag använder hellre termen hyperrealism. För när jag säger fotorealism tror en del att foto till viss del är inblandat i själva bilden. En del målar ovanpå foton, men det gör inte jag utan jag målar från en vit duk.
Fotorealismen/hyperrealismen skapades i USA på 1960-talet av galleristen Louis K. Meisel. Han satte upp en rad punkter som specificerar vad som krävs. Och en av punkterna är att åskådaren vid första anblicken ska tro att det är ett fotografi.
– Det är mycket vanligt att folk inte vet vad de tittar på och det är väl också mitt mål; att skapa den här illusionen.
Genren är ovanlig i Sverige.
– Vi är väldigt få som håller på. Men mig passar det här perfekt eftersom jag alltid målat ganska detaljerat och tålamodskrävande. Redan som barn. Så det kommer nog från min person. Jag är sån. Det ska vara ordning och reda med det mesta kring mig.
När Johannes väl upptäckte den här genren kändes plötsligt allt självklart för honom.
– Jag såg pionjärernas verk och kände att det var där jag hörde hemma. Det var klockrent! Det innebar också att jag blev ännu mer inspirerad. Jag började pusha mig själv. Bland annat åkte jag till Bilbao och såg en utställning som just Louis K. Meisel arrangerat. Jag köpte biljett två dagar i sträck, jag kunde inte få nog.
Johannes utgår alltid från ett fotografi.
– Det är den kreativa delen; att fotografera. Det är där jag väljer hur det ska se ut. Resten är nödvändigt hundarbete på vägen mot målet. Ibland använder jag andra förlagor; som till exempel en bild av skådespelaren Anthony Hopkins, men de verken säljer jag inte.
Att ha en bra kamera är viktigt.
– Optiken måste hålla hög klass så att bilden blir riktigt skarp. Sedan i övrigt handlar det om att välja bra platser och motiv och fotografer vid rätt tidpunkt. Det är alltid bäst ljus morgon och kväll.
Johannes jobbar mestadels med akrylfärg.
– Men när det blir riktigt fina detaljer går jag över till olja. För den torkar lite långsammare.
Sunneutställningen kan man säga innehåller tre huvudgrupper av motiv. Natur, porträtt och bilar.
– Jag hade en bilperiod, men nu gör jag bara bilar på beställning. Jag gillar att variera mina motiv. Att måla samma sak hela tiden skulle jag aldrig orka, säger Johannes Wessmark.
Utställningen pågår till den 15 augusti.