• idag
    29 maj
    17°
    • Vind
      1 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    30 maj
    19°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    31 maj
    20°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    1 juni
    20°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    2 juni
    20°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm

Framtid för flygplatsen?

Ledare | Coronaviruset
PUBLICERAD:
Problem för Karlstads flygplats.
Foto: Sanna Emanuelsson

Det ser dystert ut för Karlstads flygplats sedan Air Leap meddelat att de lägger ned Stockholmsflyget. Nu finns det inga reguljära linjer kvar även när flygresandet kommer i gång efter coronakrisen. Återstår lite charterflyg och så ambulans- och brandflyget som har sin bas på flygplatsen, samt lite hobbyflyg.

Flygplatsen har brottats med problem under många år, och de har eskalerat sedan staten tog sin hand från den 2011, vilket mer eller mindre tvingade Karlstads kommun att ta över driften. Någon vidare solidaritet gick inte att få från andra Värmlandskommuner eller från regionen/landstinget, trots att en fungerande flygplats är viktig för hela Värmland. Kräftgången har man försökt mota med diverse mer eller mindre kreativa åtgärder.

Miljöpartiet och Vänstern vill förstås lägga ned flygplatsen, men övriga partier inser dess betydelse, även om den nu som sagt saknar reguljära linjer. Flyg är en del av infrastrukturen och många företag är beroende av bra kommunikationer ut i världen. Att ta sig till exempelvis Gardermoen och Arlanda från Karlstad med kollektivtrafik lägger på runt sex timmar på en resa om man skall ha marginaler.

Flygplatschefen Camilla Sperling, som tillträdde så sent som den 1 april, och då hade Air Leap redan pausat flyget, har fått ett otacksamt uppdrag att försöka få till nya flyglinjer, helst både en inrikes och en utrikes. Någon utrikeslinje har Karlstad inte haft sedan BMI gick i konkurs i februari förra året, och hittills har det inte gått att hitta någon ersättare. Och nu måste man hitta en ersättare till Arlanda också.

Problemen förvärras av den pågående coronapandemin eftersom ingen vet när reserestriktionerna kommer att lätta och när folk börjar våga flyga igen. Det kan ta lång tid innan vi är uppe i samma nivå som innan, om det ens kommer att ske. Under tiden hinner andra vanor etableras. Stockholmsflyget lyckades aldrig riktigt återhämta sig efter Nextjets konkurs för två år sedan, då det dröjde flera månader innan Air Leap började trafikera sträckan. Finns det någon som kan ta över nu?

Detta är en ledarartikel som uttrycker tidningens politiska linje. Nya Wermlands-Tidningens politiska etikett är konservativ.