• idag
    30 maj
    18°
    • Vind
      1 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    31 maj
    20°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    1 juni
    20°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    2 juni
    20°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • onsdag
    3 juni
    15°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm

Dubbelspår till flygplatsen

Debatt
PUBLICERAD:
Mycket prat och lite verkstad är ett slitet uttryck, men det gäller i högsta grad dubbelspårig järnväg genom Värmland på sträckan Stockholm-Oslo, skriver Leif G Andersson.
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT
Denna dragning skulle ge Karlstad Airport ett behövligt uppsving när möjligheten finns att ta tåget till Karlstad Airport, skriver Leif G Andersson.

Mycket prat och lite verkstad är ett slitet uttryck, men det gäller i högsta grad dubbelspårig järnväg genom Värmland på sträckan Stockholm-Oslo. Detta har varit på tapeten många år nu och det borde vara hög tid att sätta igång projektet med dubbelspår samt underhåll av de befintliga spår och växlar. Fyra delprojekt är beslutna, dubbelspår vid Pråmkanalen som nyss är tagits i drift, ombyggnation av bangården Karlstad och så nya mötesspår i Välsviken och Väse. I min värld skulle jag ha placerat mötessträckan halvvägs mellan Karlstad och Kristinehamn.

Eftersom sträckan Kil-Karlstad är landets mest trafikerade järnväg med enkelspår borde satsningarna där prioriteras omgående. En ny sträckning med dubbelspår från Kil som passerar Karlstad Airport och vidare fågelvägen mot Sandbäckstjärnet där nya och gamla spåren möts. Denna dragning skulle ge Karlstad Airport ett behövligt uppsving när möjligheten finns att ta tåget till Karlstad Airport. Flygplatsen är livsviktig för näringslivet i Värmland men måste ha andra ben att stå på såsom charterflyg.

Ett årligt underskott på 30 miljoner för Karlstads flygplats kan inte fortgå från år till år utan någon radikal åtgärd behövs annars återstår bara en framtida nerläggning av Karlstad Airport. Om denna idé skulle bli verklighet kan gamla banvallen mellan Råtorp och Skåre samt till Kil blir till en perfekt cykelväg mellan dessa orter och samtidigt får bort ett störande moment för boende i Råtorp och Skåre.

Vid Karlstad Airport finns det då möjligheter att anlägga ett nytt industriområde som då får perfekta kommunikationer samt ett Resecentrum med bra parkering för bilisterna från västra Värmland som då kan ta tåget in till Karlstad för att minska belastningen av pendel trafik till Karlstad med bil.

Att satsa hundratals miljarder på nya stambanor för höghastighetståg ser jag som ett enormt slöseri med våra skattemedel. Har vi så bråttom får vi ta flyget.

Leif G Andersson

Pensionär och företagare

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.