Hoppa till huvudinnehållet

Konstsommaren i Fengersfors bjuder på både tvål och potatis

Publicerad:
Konstnärsduon Krig, med Jon Perman och Karin Bäckström, står för ett sönderbrutet makraméverk som i ljud och textil kommenterar både traditionella hantverksmetoder och samhällsutveckling. Foto: Elinor Thuresson

Not Quite hade säsongsöppning på första maj – utan några vernissager. Det var rätt kyligt och rätt så få besökare, men nu är sommarkonsten på plats i Fengersfors.

Som tur är värmer utställningarna och bjuder även på en del humor. Här finns Anders Tegnells byst skulpterad i tvål och från taket dinglar guldpotatisar.

Coronapandemin lägger som en våt, kall filt över det mesta just nu. Så även över konsten. Konstnärsföreningen Not Quite slog visserligen upp portarna till det gamla bruksområdet i Fengersfors på första maj och öppnade sommarutställningarna, men det mesta i evenemangsprogrammet har strukits eller senarelagts.

Så det var en säsongsöppning utan vernissager och med ovanligt få medverkande konstnärer på plats. Det var rätt stillsamt på det gamla bruksområdet och också glest mellan besökarna. Det är visserligen som sig bör i dessa tider, men ändå tråkigt.

I parken höll museidirektören Funny Livdotter invigning för det nya Homografiska museet, en liten byggnad helt i lila alldeles nära den förbiflytande ån. Det är en konstsamling i vardande, ett konstprojekt och en parallell värld i ett. Homografiska museet utgår från en historieskrivning där det queera är normen och heterosexuella är en avvikande minoritet och tänker köpa årligen köpa in fem verk till samlingarna.

Not Quites medlemmar finns i utställningslokalen på tredje våningen. Närmast Malin Palms målning "Låt det aldrig ta slut"
Not Quites medlemmar finns i utställningslokalen på tredje våningen. Närmast Malin Palms målning "Låt det aldrig ta slut" Foto: Elinor Thuresson

Not Quites egna medlemmar låter presentera sig lite extra i år. Släktskapet till Stenebyskolan och HDK, Högskolan för design och konsthantverk, märks av och här dominerar trä, textil och metall. Det är inget särskilt tema som gäller den här sommaren, utan medlems- och studentutställningen är mer något av en antologi, "best of". Här högst upp på tredje våningen finns några av de intressantaste sakerna och det ges även prov på god hantverksskicklighet. Där är också här som Karl Hallberg bjuder på Anders Tegnells tvålbyst, intill tre plågade coronaansikten med masker, i aluminium.

Men gästerna kan definitivt de också. Maffigast är Tor Cedermans utställning "Hemtamt – mellan dröm och virklighet". De intensiva färgerna i hans verk sprakar mot all den ruffiga betongen i holländeriet. Hans stora virkade vepor drar blickarna till sig där de hänger ner från industritaket. Men här finns också små kulörta granar fulla av detaljer att upptäcka.

Jon Perman och Karin Bäckström i konstnärsduon Krig står för ett makraméverk, i audio-textil, som är en kommentar till både traditionella hantverksmetoder och till samhällsutvecklingen. I trasslet snurrar tankarna lätt ihop sig.

Gunilla Almstedt och Lena Irvall var två av besökarna premiärdagen. De är båda aktiva i Konstgrafiska verkstaden i Åmål och hittade en hel del som de gillade, både grönsaker och grafik.
Gunilla Almstedt och Lena Irvall var två av besökarna premiärdagen. De är båda aktiva i Konstgrafiska verkstaden i Åmål och hittade en hel del som de gillade, både grönsaker och grafik. Foto: Elinor Thuresson

I galleriet möts besökarna av ett stort porträtt av Nelson Mandela och där var fotografen Ulf Berglund på plats och berättade om sin tid i Sydafrika inför att de första demokratiska valen skulle hållas 1994. "The election: Mandelas väg från apartheid till president" har ställts ut åtta–nio gånger tidigare, bland annat på Värmlands museum.

Även fotografen Jan Stalfors från Färgelanda sticker ut med sin utställning "Klösmärkt", där blandningen av bilder och andra objekt, hänger från tvättvindor.

Det hölls ett par livesändningar på Instagram under öppningsdagen. En del av konsten lever också parallellt i den digitala världen. Sammantaget har Not Quite fått ihop underlag till vad som skulle kunna vara en rätt bra konstsommar. Det spretar ganska bra, men det är också en del av charmen.

I holländeriets mörka ruffhet blev Tor Cedermans textilier som lysande explosioner av färg.
I holländeriets mörka ruffhet blev Tor Cedermans textilier som lysande explosioner av färg. Foto: Elinor Thuresson
Karl Hallberg har döpt sin tvålskulptur till "All makt åt Tegnell". Intill den står tre coronaansikten i aluminium med munnarna förtäckta.
Karl Hallberg har döpt sin tvålskulptur till "All makt åt Tegnell". Intill den står tre coronaansikten i aluminium med munnarna förtäckta. Foto: Elinor Thuresson
Bland de gästande konstnärerna bjuder Sara Erkers och Elin Flognman på en frukt och grönt-avdelning med utställningen "Vulgaris".
Bland de gästande konstnärerna bjuder Sara Erkers och Elin Flognman på en frukt och grönt-avdelning med utställningen "Vulgaris". Foto: Elinor Thuresson
Färgelandafotografen Jan Stalfors utställning "Klösmärkt" handlar om människors kraft, exempelvis att orka ta sig igenom en svår sjukdom.
Färgelandafotografen Jan Stalfors utställning "Klösmärkt" handlar om människors kraft, exempelvis att orka ta sig igenom en svår sjukdom. Foto: Elinor Thuresson
Tor Cederman ställer i sommar ut "Hemtamt – mellan dröm och virklighet" i Fengersfors.
Tor Cederman ställer i sommar ut "Hemtamt – mellan dröm och virklighet" i Fengersfors. Foto: Elinor Thuresson
I ett miniatyrrum med internationell prägel är Lars Morten Elstad Rhenlund från Norge en av utställarna med ett videoverk. "Quite small – it takes a while to come closer" är resultatet av ett konstnärsutbyte.
I ett miniatyrrum med internationell prägel är Lars Morten Elstad Rhenlund från Norge en av utställarna med ett videoverk. "Quite small – it takes a while to come closer" är resultatet av ett konstnärsutbyte. Foto: Elinor Thuresson
Japanska konstnären Tomoaki Sakai har ända sedan barnsben varit fascinerad av elektronik och vitvaror och i hans tittskåp finns precisa detaljer om exempelvis kylskåp.
Japanska konstnären Tomoaki Sakai har ända sedan barnsben varit fascinerad av elektronik och vitvaror och i hans tittskåp finns precisa detaljer om exempelvis kylskåp. Foto: Elinor Thuresson

Artikeltaggar

FengersforsKonstNot Quite

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.