Svårtolkat kring inställda resor och arrangemang

Ekonomi
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Elisabeth Eklo, konsumentvägledare i Karlstad och krönikör i Arbete & Ekonomi.
Min flygresa och konsert är inställd, vad har jag rätt till?
Denna och liknande frågor ställer till frågetecken för såväl konsumenter som oss rådgivare sen en tid tillbaka.

Reseområdet är i vanliga fall även då ett tämligen svårtolkat gebit där vi inte ofta kan ge det tydliga och klara svar kunden önskar sig.

Vad en resenär kan ha rätt till vid exempelvis avbeställning, sjukdom, inställda flyg eller tågresor, ändringar i arrangemang och förseningar och skador beror på många olika faktorer. Därför ställer jag och mina konsumentvägledarkollegor, både på lokal nivå och hos tjänsten Hallå Konsument, ett stort antal frågor till den konsument som råkat ut för något oförutsett inför, under eller efter sin resa eller bokat arrangemang för att kunna ge en väl grundad återkoppling.

Beror på villkoren

Vad du kan ha för rättigheter och vart du skall vända dig kan bero på avtalsvillkoren, branschöverenskommelser, lagstiftning, med vilken part du ingått avtalet, mellan vilka länder du ska resa, eller med vilket eller vilka bolag?

Är det en paketresa eller enbart en bokning av till exempel flyg, hotell, eller teater? Och hur har du betalat resan? Har du någon försäkring? Allt detta kan påverka svaret, därför blir det gärna många frågor innan vi förhoppningsvis kan ge en god vägledning till hur du kan framföra ditt önskemål om exempelvis avbokning eller återbetalning.

Ibland kan svaret bli att du har rätt till pengarna tillbaka, men rättsläget är i många fall osäkert och du kanske erbjuds ett presentkort eller ombokning i stället för pengar. I det läget får du själv fundera över om du vill chansa på att ett evenemang till exempel blir av senare.

Kan bli värdelöst

Vissa avstår även återbetalning för ett arrangemang för att ge företaget möjligheten att klara av den nuvarande situationen där i princip inga större arrangemang eller aktiviteter kan anordnas.

Ett presentkort har inget värde om utgivaren går i konkurs, så visst innebär det en risk att acceptera ett presentkort, men den chansen kanske du är beredd att ta?

Om du trots att du bör ha rätt att få återbetalning för en resa, hotell eller arrangemang, begär det, men motparten nekar att lämna ersättning, kan du pröva tvisten i Allmänna reklamationsnämnden. Räkna dock med att en prövning kommer att ta lång tid, och beslutet är en rekommendation för företaget att följa. Om företaget går i konkurs under tiden faller också din möjlighet att få tillbaka något. Har du betalat din resa med kort kan du även vända dig till din bank eller kortföretaget och stämma av hur din rätt att få återbetalning genom konsumentkreditlagen eller kortutgivarens villkor ser ut.

Så vi hoppas på förståelse för att vi inte kan ge något riktigt tydligt svar på vad som gäller i nuläget när det gäller resor och inställda arrangemang. Och ofta är det också så att du kan ha rätt, men att få rätt är många gånger en helt annan femma.

Fotnot: Elisabeth Eklo är krönikör i Arbete & Ekonomi

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.