Sedan cirka en månad tillbaka står en till synes trasig bil mitt på den gamla Coopparkeringen i Nykroppa. Och sedan tidigare står ytterligare två liknande bilar i parkeringens ena hörn.
Nu växer oron på orten om att ett nytt skrotupplag ska växa fram.
Bilen som har ställts mitt på Coops tidigare parkering i Nykroppa ser ut att behöva föras till en verkstad, motorhuven har fått bucklor och lufttrycken i däcken skulle behöva kontrolleras.
Enligt bilregistret är bilen av årsmodell 1996 och dess senaste ägare ska vara en person som bor i Nykroppa. Den 3 mars i förra året blev bilen avställd och får inte användas i trafik.
Bilen har blivit en sorts ögonöppnare i Nykroppa, där oron för ett nytt skrotupplag i ortens centrala delar har vuxit sig starkare.
– Ja, precis. Det är inte bara jag som tycker att det är eländigt, säger en Nykroppabo som FT har varit i kontakt med.
Och fortsätter:
– Nu står det tre bilar på parkeringen, dels den med den uppfläkta motorhuven, dels två bilar som har stått där jättelänge i hörnet - de har stått där sedan förra året. Och sen bakom Coop, vid lastbryggan, där står det gamla husvagnar och annan gammal skit. Så då blir man rädd för att det ska se likadant som det gör på andra ställen.
Ja, att det står skrotbilar uppställda i Nykroppa är inget nytt fenomen.
– Man blir rädd för att det ska se likadant ut som det gör vid det som vi i Nykroppa kallar för gamla yrkesskolan, alltså mitt emot skolan. För tio år sedan såg det inte ut så där, utan det har kommit fler och fler skrotbilar dit hela tiden. Samma sak gäller på en tomt upp mot Gammelkroppavägen.
Ja, på den tomten finns det inte bara bilar, utan även båtar bland annat.
– Ja, usch så det ser ut. Det är jättetråkigt för oss som bor i Nykroppa att se det där. Sen blir man ju rädd om Coopparkeringen. Nu står det tre bilar där och då tror man ju att det snart kommer en skrotbil till och en till, mitt i samhället.
Rent på skroten
I många år fanns det en vanlig bilskrot i Nykroppa.
– Ja, den är nerlagd och där finns nu inga skrotbilar överhuvudtaget. Det var en bilskrot förr och han som hade den var jätteordentlig. Han gjorde precis som man skulle göra, men nu har han nog lagt ner sitt företag. Där finns inte en enda skrotbil, där är det så rent och fint, säger Nykroppabon.
Och fortsätter:
– Den bilskroten var bra för den låg inom det gamla järnverkets område, så den störde inte en enda människa. Men där är allt borta nu.
Svåra ärenden
Hannes Fellsman, som är förvaltningschef på miljö- och byggnadsförvaltningen samt arbetsmarknads- och integrationsenheten, konstaterar att kommunen känner till utvecklingen på parkeringen utanför gamla Coop Konsum i Nykroppa.
Ärenden med bilar som tycks ha övergivits kan vara förhållandevis komplicerade.
– Nedskräpning rent generellt polisanmäls alltid som miljöbrott. Om en skrotbil är ett miljöbrott och om bilen är en skrotbil överhuvudtaget kan man tvista om. Jag skulle inte säga att praxis är att polisen alltid börjar med ärendet, utan vi (kommunen) blir oftast inblandade när det ser skräpigt ut. Jag skulle säga att praxis är att vi får reda på det, sen hanterar vi det utifrån miljöbalken som ett eventuellt miljöbrott eller utifrån plan- och bygglagen som ett förfulande av stadsbilden, till exempel, säger han.
Och fortsätter:
– Om det anmäls som ett miljöbrott, vilket det inte alltid görs när det gäller skrotbilar, brukar vi vänta ut polisutredningen som i 100 fall av 100 läggs ner innan vi agerar.
Kommunen har hanterat ett och annat skrotbilsärende genom åren.
– Om det skulle stå en bil längs med en gata i Filipstad, och som ser ut att ha stått lite för länge och där det har börjat att bli punktering, då har vi en rutin att vi med hjälp av Securitas lappar bilen om den står i tätorten. På lapparna står det att man ska plocka bort sin bil, annars transporteras den bort av Securitas och kommunen. Det är rutinen inne i Filipstad och det skulle kunna vara fallet även i Nykroppa. Men nu är jag inte säker på att bilen står på kommunal mark - och då får vi hantera det utifrån att försöka få tag på bilägaren och få hen att transportera bort den och skrota den, säger Hannes Fellsman.
Olika gränsdragningar
I de här fallen handlar mycket om gränsdragningar.
– Det kan stå bilar i skog och mark emellanåt och då kan vi också blanda in Securitas som juridiskt gör alla papper vad gäller skrotbilen i skogen, skriver över den på kommunen innan vi skrotar den. Sen uppstår det en faktura på 3000-4000 kronor till kommunen som i många fall skattebetalarna får betala, men i de bästa av fallen kan vi fakturera den som ägde bilen - problemet är att vi sällan vet vem som ägaren var då bilen ibland plockats på registreringsskylten och står utbränd, säger han.
Och tillägger:
– Sen är det lite olika ärenden i Nykroppa. Jag skulle säga att vi känner till de här bilarna. Jag är osäker på var vi står i ärendet och måste kolla det med en inspektör, men för mig är det här ingen nyhet. Det är mycket juridik kring bilar och allt är inte så enkelt, men grundregeln är att den som äger bilen ska plocka bort bilen. Och plockar ägaren inte bort bilen kan vi göra det på ägarens bekostnad och vet vi inte vem ägaren är kan vi plocka bort bilen på kommunens bekostnad - vilket vi inte alltid är så sugna på då pengar är en bristvara och skattemedel ska respekteras. I de fallen får det göras en bedömning för hur stor miljöfara bilen utgör. Här har vi den mitt i stadsbilden, vilket inte är bra.