• idag
    7 aug
    16°
    • Vind
      1 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    8 aug
    26°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    9 aug
    25°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    10 aug
    23°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    11 aug
    23°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm

Otillräcklig coronabudget

Ledare | Coronaviruset
PUBLICERAD:
Det räcker inte, finansministern!
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Regeringens vårändringsbudget är i år inte som den brukar. Istället för en kompletterings- och inriktningsbudget så är den nu i praktiken en ersättningsbudget, helt präglad av åtgärderna mot coronakrisen. Likväl är den helt otillräcklig och det lär komma fler ändringar.

Några direkta nyheter var det inte som finansminister Magdalena Andersson (S) lade fram under onsdagen. I stort sett rör det sig om en summering av de olika krispaket som redan presenterats under de senaste veckorna, till ett värde av 107 miljarder kronor. Det handlar om sänkta arbetsgivaravgifter, ökade statsbidrag till kommuner och regioner, slopat sjuklöneansvar, generösare a-kassa med mera.

Så sent som dagen innan, alltså under tisdagen, presenterades det senaste paketet. Nu skall företag kunna få möjlighet att korttidspermittera anställda upp till 80 procent. Tidigare var det 60 procent. Det innebär att kostnaderna för de arbetsgivare som använder sig av systemet kan sänkas med drygt 70 procent. Med sänkningen av arbetsgivaravgiften blir det 85 procent. Men det är obegripligt varför regeringen skjuter på införandet till den 1 maj, liksom att man har krav att företag först måste göra sig av med tillfälligt anställda.

Det hela är också för lite när hjulen står helt stilla i många branscher. Heltidspermittering och helt slopade arbetsgivaravgifter skulle vara bättre. Invändningen är att då skulle arbetsgivare kunna tjäna på det hela, och det vore förstås inte meningen, men det torde gå att lösa med begränsningsregler.

En annan invändning är att det ju inte är alla företag som går dåligt, men att även de som det går bra för skulle tjäna på det. Det är en mer legitim invändning och där får man i så fall kanske titta på vilka företag som det skulle gälla, exempelvis upp till ett visst antal anställda. Å andra sidan skulle det kanske skapa krångel som försenar det hela, och dessutom bli avgränsningsproblem. Det är nu vi måste agera.

Många andra länder i Europa, som våra grannländer Norge och Danmark, är mer generösa. Där verkar man ha större insikt om hur viktigt det är att våra företag klarar sig igenom krisen. När den omedelbara coronakrisen är över så måste vi ha fungerande företag så att hjulen kan börja snurra igen. Det är obegripligt varför regeringen är så här njugg.

Moderaterna, men också Kristdemokraterna, har kommit med flera skarpa förslag som i stort sett följer de rekommendationer som nästan alla nationalekonomer efterfrågar. 100 miljarder extra per månad för april, maj och juni för att hålla företagen flytande, bland annat med just heltidspermittering och slopade arbetsgivaravgifter, men också direktstöd till att täcka fasta kostnader. Ekonomiprofessorn John Hassler, som tidigare var ordförande för Finanspolitiska rådet, liknar det vid en "stilleståndsförsäkring" – att staten går in och täcker upp inkomstbortfallet. Nuvarande ordföranden Harry Flam säger att det viktigaste är att undvika konkurser, och en annan tidigare ordförande, Lars Calmfors, kritiserar senfärdigheten och vill bland annat ha hyresstöd.

Om regeringen har svårt att lyssna på Moderaterna borde de i alla fall ta till sig av vad nationalekonomerna säger, innan tiden runnit iväg.

Detta är en ledarartikel som uttrycker tidningens politiska linje. Nya Wermlands-Tidningens politiska etikett är konservativ.