• idag
    22 okt
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    23 okt
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      V
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    24 okt
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    25 okt
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      N
    • Nederbörd
      0.0 mm

Gammaldags hemsida lockar inga turister

Insändare
PUBLICERAD:
Älvpromenaden i centrala Karlstad. Här kan det flanera många turister i sommar. Men insändarskribenten är orolig att informationen som finns på nätet inte lockar...
Foto: Tommy Andersson
När jag nu lite nyfiket för första gången besökte Visit Värmlands hemsida började jag skratta så tårarna sprutade. Sen började jag gråta av att jag tappade lite hopp och framtidstro.

Om visitvarmland är en officiellt av kommunerna finansierad sida för besöksnäringen råder jag alla att inte ha för stora förväntningar på att möta en turist närmaste tiden.

Nu när vi svenskar kommer semestra på hemmaplan sitter alla och surfar på möjliga utflyktsmål och aktiviteter. Då gäller det att vara alert och erbjuda det som kan dra såväl dag som övernattande turister.

Visit Värmland har på framsidan som inspiration skidanläggningar och skidspår i Värmland. De kanske inte noterat att våren är i antågande och att det finns begränsat med öppna snöanläggningar.

Nästa evenemang på framsidan: Loppis på Hotell Monica 13 april. Inget illa menat om loppis men det är ingen dragare av turister till våra städer eller besöksnäringar.

Det ligger många bra besökstips på framsidan i en rulle men den tiden ger inte kunden som surfar.

Går vidare på sidan och söker upp Karlstad stad längst upp i listen. Efter ingressen går det att läsa som första rubrik: "Karlstad - både solvarmt friluftsliv och Leos lekland". Hela fliken är en katastrof där ingen vettig turistinformation går att finna och den är även full av meningsbyggnadsfel.

Nu börjar jag fundera på om det är fake news eller om någon kapat hemsidan. En stad på 90 000 invånare kan inte ha en sådan rubrik på en officiell sida för besöksnäringen om man är seriös. För övrigt finns Leos lekland på 28 orter så jag undrar vad som är så unikt att det är det första vi vill kommunicera om Karlstad som besöksstad. Det känns som sidan är gjord som skolprojekt av en högstadieklass.

Jag sökte mig vidare på sidan och blir alltmer fundersam ju mer jag läste. Jag ville kolla hur restaurangerna är profilerade nu när alla behöver synas lite extra.

De tre första restaurangerna som visas var två hotellrestauranger varav den första ligger 7 km från centrum. Alla hade dåliga bilder. Sidan visar inte geografisk placering, popularitet eller menyindelning. Kungsgatan som företeelse är inte ens nämnd som är en mycket känd kroggata i hela Sverige. Inte heller inre hamn med sin moderna karaktär och restaurangmiljö. Är det inte den kulinariska mångfalden i Karlstad vill visa upp.

Sidan är otroligt rörig och det är omöjligt att kunna följa sina intresseområden utan att skrålla igenom alla sidor. Under sport omnämns FBK med en enda rad. Det kan tyckas konstigt då man har 200 000 besökare årligen. Varför finns inte en flik med sport och föreningsliv för den som är sportintresserad. Många aktiviteter saknar både bild och hänvisning förutom en kort oinspirerad text.

Om Karlstad kommun är medfinansiär är mina rekommendationer att man ställer krav både på innehåll och korrekturläsning. Om jag gissar rätt är det bara medlemmar som styr och får synas med tveksamt resultat.

En officiell sida bör innehålla alla sevärdheter, aktiviteter, restauranger och hotell som finns och de största ska synas tydligast. Mängder av intressanta upplevelser finns inte ens med. Evenemangskalendern visar nästan bara inställda evenemang. Är det inte bättre att visa kommande evenemang som kommer genomföras.

Dock är turistguiden som man kan ladda ned på sidan otroligt bra och informativ. Det är garanterat någon annan som gjort den.

Sammanfattningsvis är det så här man gjorde hemsidor förr i tiden och det blir en kulturhistoria i sig men vi får ju inga turist besök tack vare det.

Tiden är knapp för att locka turister i sommar så vässa pennan och modernisera sidan med tilltalande skarpa bilder. Det är en otroligt viktig plattform så den behöver skötas mycket bättre. Den är dessutom länkad till visitkarlstad som också är riktigt dålig.

Vi stannar i Karlstad i sommar!

Lycka till!

Turist javisst

Svar direkt:

Vad roligt att du hittat visitvarmland.se och också bestämt dig för att semestra på hemmaplan i år, och du har helt rätt i en del av dina påpekanden.

Vår webbplattform är idag relativt gammal och den digitala utvecklingen går snabbt framåt därför är det glädjande för mig att kunna konstatera att vi precis i dagarna har satt ett nytt arbete i verket med en helt ny webbsida.

Du pekar på många delar som inte är bra och några stycken som du uppskattar, tex vårt nya magasin Värmland 2020 som finns nedladdningsbart, det är vårt gemensamma inspirationsmagasin och jo, det är samma kollegor som arbetar med det som arbetar med vår webb.

Visitvarmland.se skapades 2014 och på de år som gått har antalet unika besökare ökat med cirka 154 procent av nationella besökare, så den har trots allt gjort ett bra jobb för besöksnäringen i Värmland, men allt har sin tid…

Just nu befinner vi oss i ett läge i hela världen med Covid-19 som gör att vi inte arbetar med att ”sälja” utan förhoppningsvis inspirera och det gör vi via ex inspirationskampanjer som #naturen24sju i våra kanaler på Facebook och Instagram, som jag hoppas att du följer.

Vårt uppdrag är att inspirera till besök i Värmland och vi tar till oss av alla dina iakttagelser i vårt fortsatta arbete framåt.

Önskar du mer precisa svar är du välkommen att kontakta mig.

Vi fokuserar i dagsläget på att vara vår näring behjälplig och tillsammans ta oss igenom denna tid av stängda gränser och inget resande för att vara rustande för dagen efter imorgon.

Mia Landin – vd Visit Värmland

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.