Marvels nya superhjältar Snowflake och Safespace speglar samtiden alltför väl. När man gör offerrollen till något beundransvärt följer populärkulturen efter, skriver Blanche Sande.
Superhjältegenren har varit på dekis ett bra tag. Istället för hårda ensamvargar med superkrafter får vi moralkakor med specialeffekter. Nu har serieförlaget Marvel, som varit ledande i denna utveckling, satt in den slutliga dödsstöten mot superhjälten som koncept.
Den 15 april publiceras en ny version av seriealbumet New Warriors, där man kan stifta bekantskap med storheter som Screentime, Safespace och Snowflake. Den senare kan producera kaststjärnor i form av snöflingor, men framför allt vill Marvel att vi ska veta att Snowflake är ickebinär och tilltalas med könsneutrala pronomen. Huruvida vederbörande förlorar sina krafter om någon använder fel pronomen lämnas osagt.
Tyvärr är de nya New Warriors inte bara ett olycksfall i arbetet. Tecknaren Daniel Kibblesmith säger det själv: ”Varje New Warriors-serie har alltid känts som en reflektion av det året den kom ut.” Superhjältar är symboler för vad människor ser upp till, och vi lever i en tid där offerkoftan har blivit en statussymbol, åtminstone i etablissemangskretsar. I takt med att meritokratin har försvagats av en ökad acceptans för kvotering/diskriminering har också det meritokratiska idealet försvagats: personer som trotsar förutsättningarna och är sin egen lyckas smeder. I stället sitter vi här med Safespace och Snowflake.
2014 skrev de amerikanska sociologerna Bradley Campbell och Jason Manning att en ny form av konflikthantering höll på att växa fram, med startpunkten vid universitetscampus. Tidigare har vi haft hedersbaserade kulturer, där man reagerar på en upplevd kränkning med en personlig utmaning, och värdighetsbaserade kulturer, där man reagerar med lugn eller inte alls. I den nya offerskapskulturen reagerar man istället genom att högljutt åberopa sin offerroll inför auktoriteter och utomstående. Att denna kultur är inkompatibel med det gamla superhjälteidealet säger sig självt.
Marvels nya New Warriors illustrerar vilket fäste offerskapskulturen har fått inom det populärkulturella etablissemanget. Hos publiken har däremot entusiasmen lyst med sin frånvaro. Lanseringsvideon har i skrivande stund genererat omkring 40 gånger fler ogillanden än gilla-markeringar på Youtube, en ratio nästan på nivå med SAS misslyckade reklamfilm om hur skandinaviska länder saknar egen kultur.
”Get woke, go broke”, heter det. Lägg din energi på politisk korrekthet och förment mångfald, och kunderna kommer att överge dig. Inte för att publiken i allmänhet ogillar minoritetsrepresentation eller en jämn könsbalans, utan för att den tenderar att sätta kvalitet och underhållningsvärde främst, och det märks när tecknare och producenter har andra prioriteringar.
Att döma av reaktionerna på lanseringsvideon lär Safespace och Snowflake mycket riktigt inte att få vanliga superhjälteentusiaster att rusa till butikerna. Det är beklagligt för den tynande serietidningsbranschen, men goda nyheter för samhället i stort. Offerkoftan må vara en statussymbol bland Marvels tecknare, och utan tvekan bland en och annan trendkänslig recensent, men resten av oss imponeras inte av snöflingor och trygga rum.
Blanche Sande
Fri skribent