Bente Schramm, känd som "The Bentish", har sedan fem år tillbaka livnärt sig på att få andra att skratta över internet. Ett jobb som har inneburit mycket glädje, men också en hel del ångest och press.
– Jag vill inte vara en reklampelare längre, säger hon.
När Bente gick på Sundstagymnasiet laddade hon upp sitt första klipp på Youtube. Detta var under 2012, innan influencers och youtubers hade tagit över internet. Innan begreppen överhuvudtaget fanns. Innan en stor skara människor strävade efter att bli vandrande marknadsföring.
Det började som en plojgrej hon kunde skratta åt tillsammans med sin klasskamrat, men ganska snart skulle hennes videos börja spridas över landet. Följarna vällde in, amatörkritikerna började bevaka hennes varje steg och företagen hörde av sig med samarbetsförslag.
I dag, åtta år senare, har Bente 180 000 prenumeranter på sin youtubekanal och nästan 150 000 följare på Instagram. Men nu väljer hon att prioritera annat än att försöka vara företag till lags. Från och med nu ska hon och hennes eget mående få stå i centrum.
– Jag vill inte vara en reklampelare längre. Jag mår inte bra av det och mina följare mår inte bra av det, säger hon.
– För mig är det viktigt att vara mig själv och att vara genuin mot mina följare. Det är mycket viktigare än att sälja.
Skratt gav kickar
Viljan att underhålla andra människor har funnits hos Bente sedan hon var liten. Hon berättar att hon alltid har velat få andra att skratta och att hon tidigt bestämde sig för att satsa på humorn, på ett eller annat sätt.
Musik och teater tog upp en stor del av hennes fritid och det var inte helt ovanligt att hon stod i sitt rum och mimade till artister som Beyoncé och Darin. Men det var ändå inte riktigt den typen av artisteri som lockade.
– Jag fick en annan kick av att få folk att skratta och jag tyckte att flams var det bästa som fanns.
Tillsammans med en kompis lånade hon sin morfars kamera för att filma allt ifrån musikvideor till programidéer.
– Vi lekte att vi hade en publik och hade skitkul. Jag har alltid varit en "center of attention kind of bitch", säger hon med ett skratt.
"Shit, folk tycker att jag är rolig"
Under andra året i gymnasiet hade Bente snappat upp Gina Dirawis humorklipp, som spelades in avskalat i ett badrum, och började göra liknande filmer.
– Jag gjorde det för mig och min kompis i klassen. Det fanns ingen plan bakom det och jag struntade i vad folk tyckte.
Men ganska snart kom den första stora bekräftelsen, vilket blev en av anledningarna till att skaparglädjen fortsatte växa.
– En annan klasskompis kom in i klassrummet en morgon och citerade något jag sagt och gjort i en av mina videos. Jag minns att det kändes väldigt häftigt att någon verkligen hade tittat och uppskattat något jag gjort.
Ungefär då föddes också namnet "The Bentish".
– Den här tjejen brukade alltid kalla mig för "Bentish", så jag tog det.
Bente fortsatte att spela in klipp där hon pratade och skojade om allt mellan himmel och jord. När hon vid ett tillfälle valde att publicera ett försvarstal för en stor bloggerska fick hon dessutom en knuff framåt.
– Hon delade mitt klipp på sin blogg och då fick jag en hel del följare. Det kändes så sjukt. "Shit, folk tycker att jag är rolig när jag bara står och fular mig", tänkte jag.
Ingen säljare
Sedan tog karriären fart. Någon gång under 2014 blev Bente betraktad som en youtuber och hon blev kontaktad av ett nätverk som skulle hjälpa henne att tjäna pengar på sin kanal.
Vid sidan av filmskapandet hade hon andra jobb, men det var aldrig något som fungerade.
– Jag kan inte göra något ordentligt när jag inte är intresserad av det. Så jag fick försöka tjäna pengar på det jag var bra på i stället.
Samarbeten med företag som bara gav gratis produkter byttes ut till riktiga betalda jobb och allt eftersom förfrågningarna kom in ökade också pressen.
– Att vara en influencer, eller youtuber, är något helt annat nu än vad det var i början. Nu ska man helt plötsligt vara en reklampelare för företag och då förväntas man vara på ett visst sätt.
Företagen hade vissa krav på hur deras produkter skulle förmedlas till Bentes följare och hon kände sig aldrig helt bekväm. Trots det var hon tvungen att tacka ja till samarbeten för att få ihop pengar till hyran.
– Det vrider sig i hela mig när jag ska sälja något. Jag är ingen säljare. Om jag inte tror på något – hur ska jag få någon annan att tro på det då?
"Shitstorms"
Något som också snabbt skapade en stor press var oron över att göra ett snedsteg. Att säga något opassande eller uttrycka något som människor kan starta drev för skulle kunna vara förödande, både för karriären och personen.
– Folk är duktiga på att hitta fel. Vissa saker ska man självklart ta ansvar för, men det finns ändå många som vill att du ska känna dig liten. De vill bryta ner dig.
Hon berättar om en incident som ledde till att företag sa upp samarbeten och inkorgen fylldes med arga meddelanden.
– Några av mina värsta panikattacker har berott på sånt, på shitstorms. Once you fuck up tar det tid att komma tillbaka.
– Men det är viktigt att inte ge upp ändå.
Bente berättar att hon med åren har lärt sig att inte ta ställning i aktuella frågor. Att aldrig ge sin åsikt i politik och att aldrig ta upp stora frågor som klimatet eller samhället i stort.
– Det är ändå inte därför folk tittar på mig och jag har fått inse det. Jag är inspirerande på ett annat sätt.
Negativ påverkan på människor
Bente har flera gånger känt att branschen hon är i inte är hållbar och, framför allt, att hon själv inte mår bra av den. Hon har tagit pauser, men inte förrän nu sätter hon ner foten på riktigt.
– Det är en giftig bransch och den har en sjuk påverkan på människor. Folk som är 13-14 år har liksom livskriser! De snackar om lashlift och anti-age.
– Det är klart som fan att unga har ångest i dag när man tror att det är viktigt att vara rik, störst och bäst hela tiden. När man inte har en lambo att övningsköra i eller 40 svindyra märkeskepsar.
Hon berättar att hon ofta möts av förvånade ansikten när hon berättar att hon bor i Karlstad.
– "Jag trodde du bodde i Stockholm", har jag fått höra otroligt många gånger. För om man är någon ska man tydligen bo där?
– Jag har en vanlig lägenhet, jag går till Coop i mjukis och jag lever min bästa levnadsstandard precis här.
Inget absolut slut
Trots att influencerlivet har inneburit mycket stress och att det, för Bente, knappt fört med sig någon ekonomisk vinning är hon tydlig med att hon ändå är tacksam över karriären.
– Jag har inte blivit rik i pengar, men jag är rik på mina följare. Det har hänt mycket som har gjort mig till en bättre person och utan mina följare hade jag till exempel inte kunnat gå den här nagelkursen jag går nu, eller fått Tova (Helgesson, youtuber, reds. anm.) som min bästa vän.
"Nagelkursen" är det som ska leda till Bentes nya huvudsyssla som nagelterapeut. Hon säger att hon länge har varit intresserad av naglar och design och så fort utbildningen är klar kommer hon att ha en fast plats på en salong i Karlstad.
Men det innebär inte slutet för hennes kanaler.
– Jag kommer att göra videos när jag känner för det, så som det var i början. Men jag kommer inte att tacka ja till fasta samarbeten och heller inte känna någon press över att jag måste publicera regelbundet.
– Jag älskar mina följare och jag älskar att underhålla dem, så det tänker jag fortsätta att göra. Men inte som en reklampelare.