Coop Värmland gjorde en förlust efter finansnetto på 57,2 miljoner kronor 2019. Det är 37 miljoner kronor sämre än 2018.
Rörelseresultatet var -53,1 miljoner kronor. Engångskostnader för rivningen vid Tullholmsviken, ökande centrala kostnader för Coop Sverige och butiksinvesteringar som inte gett full effekt än är de stora orsakerna.
– Det har varit en tuff omställningsresa, en total rekonstruktion som vi har tagit oss igenom på ett bra sätt, säger Coop Värmlands vd Tomas Sjölander.
Det negativa resultatet beror till stor del på tidigare investeringar, framför allt i större butiker, som inte har gett full effekt än, säger han.
– Ett exempel är Välsviken, som vi har en enormt positiv utveckling på. Men det tar ett tag när man sätter en ny butik att komma upp i den omsättningsnivå som vi räknar med. Strategiskt så är det helt rätt, men det tar en liten tid att få en sådan investering att ge effekt.
– Vi har också haft en ökad kostnad mot Coop Sverige, exempelvis i logistik som har blivit dyrare för vår del.
Stora förändringar
Coop Värmland har gjort stora förändringar de senaste fem åren. Man har bland annat avvecklat charkfabriken och bageriet på Orrholmen och gjort sig av med Mansion- och Affectionbutikerna.
Personalstyrkan var vid det senaste årsskiftet 755 personer, vilket är 25 färre än ett år tidigare. Bland annat blev fem personer uppsagda på Nästgårdsköket i samband med flytten från Tullholmen i Karlstad till de nya lokalerna på Matmejeriet.
Efter en tuff omställning står man nu bättre rustade, menar Sjölander.
– Nu har vi skapat en bra bas för verksamheten.
Så blev Coop Värmlands resultatMen allt är inte minussiffror det gångna året. Försäljningen i koncernens butiker ökade med 34 miljoner kronor till cirka 3,1 miljarder kronor. Sjölander menar att det är ett viktigt styrkebesked i ett län där prispressen är stark.
– Värmland är ett av de områdena i Sverige som är mest prisvärda, pris är en viktig indikator för värmlänningar. Det är en av de tuffaste marknaderna.
Coops marknadsandel i Värmland gick ner en procentenhet till 45 procent.
– Det är fortfarande en väldigt hög marknadsandel. Det är vi och Norrbotten som har den absolut högsta marknadsandelen i Sverige. Coop Sverige ligger på cirka 18,5 procent. Vi har en bra täckning på vår butiksstruktur, det är grundförutsättning för att kunna få effekt i framtiden.
Stora investeringar
Man har satsat mycket pengar på uppfräschning av butiker under året.
– Investeringarna uppgick till 38,4 miljoner kronor. Vi har gjort väldigt mycket under ett antal år. Vi hade en butiksstruktur som var väldigt underinvesterad där vi egentligen inte hade samma konkurrensförutsättningar på många orter. Där har vi under tre år tagit stora investeringar för att komma ikapp, och nu är vi där. Nu ska vi se till att de investeringar vi har gjort ger effekt.
Man har bland annat byggt om Maximat i Töcksfors och Coop i Sunne. Coopbutiken i Degerfors lades ner. Där behöver man nu mer kapacitet i den lokala Pekåsbutiken.
– Den butiken har fått en väldigt stor omsättningsökning på väldigt liten yta. Så här för vi diskussion med kommunen om ett helt nytt läge i Degerfors med ny butik. Det är inget datum klart än men det är ett prioriterat område.
Pengarna kommer i år
Försäljningen av tomter i fint vattenläge vid Tullholmsviken som frigjordes när man rev charkfabrik och bageri har än så länge bara genererat kostnader. Men när den nya detaljplanen träder i kraft, vilket väntas ske någon gång under sommaren, fylls kassan på med stora mängder kapital. Exakt hur mycket vill inte Sjölander säga av hänsyn till köparna, men det är mycket pengar som gör att 2020 års bokslut kommer att se helt annorlunda ut.
– Vi känner att vi har sålt i rätt tid. Det har varit ett extremt stort intresse vilket har varit positivt för vår del, vårt uppdrag är att säkerställa så höga värden som möjligt för föreningen. Det här stärker vår kassa för att kunna fortsätta utveckla föreningen i framtiden. Men vi måste givetvis också ha en rörelse som går ihop över tid. Vi trodde att det skulle gå snabbare än vad det har gjort att vända det här.
Minus 25 miljoner
Om man räknar bort rivningen vid Tullholmen och andra kostnader som inte är direkt kopplade till resultatet i butikerna landar man på ett rörelseresultat på minus cirka 25 miljoner kronor, mot minus 18 miljoner året innan.
– Även om 2019 inte var ett år då vi hade förväntat oss ett positivt resultat med hänsyn till den rekonstruktion som vi går igenom så är det klart att vi jobbar varje dag för att vi ska generera ett positivt resultat.
– Det handlar inte bara om att vi har renodlat verksamheten, vi styr också om hur vi driftar och jobbar med butikerna. Vi har gjort stora organisatoriska förändringar på managementsidan eftersom vi vill att ansvaret och affärsmässigheten ska flyttas ut till våra butiker. Man ska kunna bli den "lokala vinnaren", och då gäller det att man får förutsättningar, både förmåga och kompetens och stöttning för att kunna göra det.