• idag
    8 apr
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • torsdag
    9 apr
    11°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    10 apr
    10°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      N
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    11 apr
    10°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm

Flygplatserna blir virusets offer

Signerat
PUBLICERAD:
Flyget blir en storstadslyx.
Foto: Sanna Emanuelsson
Följderna av coronaviruset gör sig allt mer kännbar. Samtidigt som det akut behövs förebyggande åtgärder för att förhindra spridningen har också dess ekonomiska effekter börjat bli synliga. Inte minst för flygbranschen är det ödesstämning i luften.

Det långväga resandet har spridit coronaviruset över världen. Stora ekonomier som Kina, Sydkorea och Italien tar skada och effekterna sprider sig på världsmarknaden. Alla branscher är dock inte lika sårbara. De faktiskt ekonomiska följderna av Kinas minskade produktion och ängsligheten på finansmarknaden har än så länge inte blivit fullt synliga. Under tidigare ekonomiska kriser har framförallt bil- och fastighetsbranschen påverkats.

En mer direkt effekt av viruset har setts inom flyget. Flygandet har minskat kraftigt de senaste åren till följd av klimatoro och höjda skatter på branschen. Coronaviruset har nu satt en pressad bransch i fritt fall. Tusentals avgångar ställs nu in den kommande månaden av de stora nordiska flygbolagen SAS och Norwegian. Även avgångar från Karlstad kommer att ställas in.

Västerås kommun ska enligt VLT (10/3) nu avveckla sin flygplats. Minskningen av antal passagerare och flygskatten har gjort flygplatsen ekonomiskt ohållbar. Flygplatsen har varit ekonomiskt betungande och situationen som blivit den senaste tiden blev spiken i kistan. Karlstad står inför en liknande situation. Efter BMI Regionals konkurs förra året försvann Frankfurt-flyget, nu kvarstår charterresor och SAS-flyg till Arlanda. Karlstads kommun äger flygplatsen och kommer troligtvis vara pressad likt Västerås att fråga sig om verksamheten kan motiveras.

De lokala flygens tid kan mycket väl vara förbi. De stora bolagen kommer överleva stormen och ställa om hur de flyger. De första som ryker är troligtvis de lokala flygen och mindre flygplatser. Som med mycket annat kommer centraliseringen slå sitt slag även här. Närheten till en flygplats blir en lyx som endast tillåts invånare i storstäder.

I Norge lovade statsministern Erna Solberg tidigare i veckan att det skulle komma ett stödpaket för att hjälpa det norska flyget igenom krisen. Från Svensk sida är stödet till flyget mer ovisst. Moderaterna föreslår en slopad flygskatt, åtminstone tillfälligt. Men med Miljöpartiet i regeringen är extra stöd till flygen svårt att få till.

Flygbranschen försöker parera det minskade antalet flygningar så gott det går, men coronasmittan kommer troligtvis förändra branschen i grunden. Inrikes och regionala flygsträckor kommer bli allt svårare att hålla igång. Frågan är hur länge till mindre flygplatser klarar sig.

Miljömedvetna storstadsbor kan kompensera sina flygvanor genom att betala lite extra i skatt på biljetten. Men de kan i alla fall göra det valet. Utan flygplats blir det omöjligt. Nedstängningarna ökar klyftorna mellan landsbygden och storstäderna. Bra för miljön, men det är knappast någon rättvisa i det.

Pontus Westerholm

TF Politisk redaktör

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.