• idag
    9 juli
    13°
    • Vind
      1 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    10 juli
    18°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    11 juli
    17°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    12 juli
    20°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    13 juli
    20°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      NV
    • Nederbörd
      0.0 mm

Flygbranschens färdplan är inte alls hållbar

Debatt
PUBLICERAD:
Det gör den visst, nämligen till att minska flygandet. Men branschen vill hellre se en omställning till business as usual fast med biobränsle i tankarna. Tyvärr är inte biojetbränsle hållbart, skriver Henrik Petrén.
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT
De säger att skatten inte ger incitament till en omställning. Det gör den visst, nämligen till att minska flygandet. Men branschen vill hellre se en omställning till business as usual fast med biobränsle i tankarna, skriver Henrik Petrén.

Svar till Marcus Dahlsten, Peter Larsson och Peter Larsson (NWT 6/3)

I NWT den 6 mars förklarar Marcus Dahlsten, Peter Larsson och Christian Clemens varför de inte vill ha en höjd flygskatt. Naturligtvis vill de inte det eftersom de företräder företag som tjänar pengar på att flygtrafiken fortsätter som nu. Men de vill hellre tala om att flygskatten skulle hindra dem från att göra investeringar för att kunna skapa så kallade ”gröna transporter”. De säger att skatten inte ger incitament till en omställning. Det gör den visst, nämligen till att minska flygandet. Men branschen vill hellre se en omställning till business as usual fast med biobränsle i tankarna. Tyvärr är inte biojetbränsle hållbart. Varför inte, när alla fått lära sig i skolan att koldioxiden tas upp av växter och ingår i ett biologiskt kretslopp? Jo, därför att vi nu befinner oss i en akut klimatkris.

Ju längre tiden går med en så hög koldioxidhalt i atmosfären som vi har nu, desto större är risken för irreversibla processer (som bortsmält havsis och ökad avskogning) som ytterligare skyndar på den globala uppvärmningen. Koldioxiden från en flygning idag kanske inte fullt ut har bundits av nya träd förrän om 80 år – och den tiden har vi inte längre på oss. Träden som användes till bränslet behövs dessutom för att sänka den redan förhöjda koldioxidhalten i atmosfären. Ett mål på fossilfrihet inom flygtrafiken år 2030 är därför ett villospår. Det är utsläppsfrihet som måste till. Detta kommer att leda till nedläggningar av flyglinjer och flygplatser och innebär att vi får hjälpas åt att hitta nya jobb till många inom flygbranschen. Det är inte den enda omställning som måste göras om vi menar allvar med talet om att stoppa den globala uppvärmningen.

Henrik Petrén

Storvreta

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.