Vi har levt med det sedan 1 oktober 1955. Den gröna skylten. Även kallat Systembolaget. Bolis och Systemet i folkmun.
Men hur ser egentligen systemet ut bakom Systembolaget? Vad är det för skillnad mellan fast sortiment och tillfälligt sortiment och vem bestämmer vad?
Vi kan inte få svar på allt, men låt oss ta en närmare titt på vårt statliga monopol.
Historia
Svensken har alltid tyckt om god dryck och kalas. Så mycket att vi under 1700-talet använde merparten av all säd och potatis till att bränna alkohol. Det blev med andra ord inte så mycket föda över. Något måste göras. Under 1830-talet formades således de första organisationerna för måttligt drickande i Stockholm. Detta gav ringar på vattnet och bidrog till att Sveriges och till och med världens första alkoholmonopol formades under 1850-talet.
Därefter kom motboken, år 1914, som kontrollerade din ranson av rusdrycker. Aktiebolaget Spritcentralen, som sedan blev Vin & Sprit, bildades något år senare och tog därefter hand om all partihandel av alkohol. Allt detta bidrog till nykterhetsrörelsens frammarsch och till slut den kända folkomröstningen om rusdrycksförbud. Året var 1922 och valet slutade oerhört jämnt, men motståndarna mot förbundet tog hem vinsten.
Riksdagen fortsatte att hålla en restriktiv alkoholpolitik, men däremot upphävdes förbudet mot all form av alkohol. Motboken hängde dock kvar, hela vägen fram till 1955 då man slog samman de små lokala monopolen till ett och Systembolaget bildades.
Resten är som det heter historia. Det har runnit många droppar sedan dess. I form av muthärvor, införandet av succén bag-in-box och utökade öppettider. I dag finns det 445 butiker totalt och ett antal ombud dit man kan beställa drycker.
Hur är sortimentet uppbyggt då?
Fast sortiment – här lanseras nya drycker en gång i kvartalet, med start i början på mars varje år. Dessa drycker har en säker position i cirka ett år – nio månader för de flesta drycker och minst ett år för de med en ekologisk certifiering.
Tanken är att man ska följa säsongerna och erbjuda drycker i merparten av samtliga butiker och att de alltid ska finnas på hyllan. Dryckerna väljs ut genom offerter som Systembolagets inköpare sätter ihop. Därefter väljer importören vilka offerter de kan vara med på.
Med tanke på att Sverige har omkring 700–800 aktiva importörer kan det ibland bli en stor mängd offertprover som ska provas ut, blint, av Systembolagets provningsgrupp. Här vinner den dryck som bäst matchar kraven i offerten.
Offerterna kommer i cirka ett år innan lanseringen är planerad. Vägen från offertplan till en slutgiltig produkt som så småningom landar på hyllan är alltså mycket lång.
Tillfälligt sortiment – ett sortiment som tidigare gick under namnet ”små partier”. Namnet avslöjar en del, här lanseras drycker – allt från öl till vin och sprit – i mindre partier och bara utvalda butiker. Dessa lanseringar får vi ta del av två gånger varje månad, med undantag januari och juli som bara har en lansering. Här är dryckerna ofta av det dyrare och mer exklusiva slaget och produceras i mindre skala, därav det begränsade partiet mellan allt från 120 till kanske 4 000 flaskor. Lanseringarna är mycket populära och därför har Systembolaget sedan slutet på förra året utökat antal flaskor och även antal butiker.
Beställningssortimentet – här är det beställning som gäller. Och det är helt och hållet upp till respektive importör/leverantör att lägga upp de drycker de vill. Däremot krävs ett artikelnummer från Systembolaget. Många drycker i beställningssortimentet börjar i regel på nummer 7 eller 1. Här kan vi hitta många guldkorn som importören jobbar med men kanske inte lyckats sälja in via Systembolaget, eller kanske sådant man bara vill erbjuda oss konsumenter. Dryckerna säljs ibland i lådor om sex flaskor, då det kostar extra för varje flaska som plockas ut från lagret. Detta blir helt enkelt mer kostnadseffektivt.
Personligen köper jag en hel del från beställningssortimentet, mycket tack vare att jag har möjligheten att prova viner därifrån. Fördelen är att du kan sitta hemma i lugn och ro vid datorn och klicka dig fram till dina beställningar. När vinerna har anlänt till den närmaste butiken får du ett aviserande sms. Allt som behövs är ett konto som du enkelt registrerar på Systembolagets hemsida.
Ungefär så här ser Systembolaget ut. I en förenklad form. Systemet bakom Systembolaget är komplext, stort och omfattande. Det kräver egentligen mer än en artikel att försöka bena ur. Och debatten om monopolets för- och nackdelar kräver ännu mer. Den tar vi en helt annan gång.
Istället tycker jag vi tar en titt på nyheterna i det fasta sortimentet som anlände den 2 mars.
Här är några av mina favoriter i lanseringen.
Alkoholfri nyhet
GodDryck Mousserande Äppelmust 2019
(nr 1381, 53 kronor för 375 ml)
Smarrig äppelmust med friska syror och knäckiga smaker av mogna, bakade äpplen. Krämigt och ljuvligt till crêpes med äppelfyllning.
Vit nyhet
Stellenrust Chenin Blanc 2019
(nr 2807, 119 kronor)
Sydafrika gillar druvan chenin bland – och vice versa. Jag gillar den med! Särskilt Stellenrust med fräsch citrus, lättrostade nötter och rivet citronskal. Prova till pasta med räkor, Skagenröra eller halstrad lax.
Röd nyhet
Gattinara Travaglini Giancarlo 2016
(nr 2372, 199 kronor)
Har du provat nebbiolo från norra Piemonte – Alto Piemonte – någon gång? Nu har du chansen, vinet finns på flertalet hyllor. Njut av rosor, ceder, sandelträ, torkade körsbär, syrlig nypon och sandiga tanniner. Till tomatpastan eller lasagne.
Utbudet består av tre sortiment – fast, tillfälligt och beställning.