• idag
    28 mars
    • Vind
      7 m/s
    • Vindriktning
      N
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    29 mars
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      NV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    30 mars
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      N
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    31 mars
    • Vind
      6 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • onsdag
    1 apr
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      NV
    • Nederbörd
      0.0 mm

Spelrecension: Bloodroots

Spel
PUBLICERAD:

Bloodroots

Switch/Windows/Xbox One/PS4
Paper Cut
Åldersmärkning: 16

Det går inte riktigt att överskatta det enorma avtryck det svenska psykedeliska actionspelet Hotline Miami gjorde på indiescenen i spelvärlden. Dels drog det in så mycket pengar att Devolver kunnat etablera sig som en pålitlig utgivare av mestadels riktigt bra spel. Och dels har Hotline Miamis estetik och spelmekanik kopierats otaliga gånger av andra indieutvecklare.

Bloodroots är ett försök att vidareutveckla konceptet och förvandla det till ett slags Doom sett ovanifrån. Du spelar som en galen skägglurk som med alla möjliga och omöjliga tillhyggen måste rensa upp varje skärm från fiender. Detta görs helst med så lite eftertanke och så mycket energi och vansinne som möjligt. Du kan välta träd på dina fiender, slå dem med morötter och plaska till dem med träpaddlar – allt du ser kan användas som vapen.

Det är riktigt kul i kortare sessioner, men det blir trots alla tillhyggen något enahanda i längden. De oprecisa kontrollerna och kameran är inte alltid dina bästa vänner heller, vilket kan orsaka lite mild irritation ibland – i alla fall på Switch. Fortfarande väl värt en titt för den som inte kan få nog av kaotisk action med en god dos humor.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.