Reklamframgångar för Karlstadsföretag

Näringsliv
PUBLICERAD:
Peter Jansson Ling, vd Ord & Bild, är nöjd med årets tredjeplacering.
Två Karlstadsföretag uppmärksammas för framgångsrik kommunikation. Det är Löfbergs, som har gått till final i Digital PR Awards och reklambyrån Ord & Bild som kom trea i Årets byrå.

Årets Byrå är en årlig bransch- och kundstudie som kartlägger hur nöjda de största kommunikationsköparna är med sina kommunikationsbyråer. Studien genomförs av Regi och startade år 2000 i Sverige. Idag genomförs studien även i Finland och Norge och är den största studien i sitt slag.

– Ända sedan starten av Årets byrå har vi haft topplaceringar. Och vi har även vunnit. Ifjol kom vi trea. Och likaså i år, säger en nöjd vd, Peter Jansson Ling.

Placeringen gällde kategorin reklambyråer med omsättning på 15-25 miljoner kronor.

– Studien går ut på att man intervjuar kunderna och den byrå med bäst betyg vinner. Studien rör sig över många olika områden och vi brukar vara starka inom kreativitet, affärsnytta, leveranssäkerhet och prisvärdhet. Vi har inte fått hela rapporten än men så har det sett ut de sista åren.

Förstaplatsen i den aktuella kategorin gick till Cordovan Communication och andraplatsen till Dear Friends.

Anders Thorén, pressansvarig på Löfbergs.
Foto: Löfbergs

Löfbergs finalist

Digital PR Awards delas ut av MyNewsdesk som vill uppmärksamma företag och organisationer som lyckats extra bra med sitt digitala PR-flöde. Vinnare presenteras på ett event i Stockholm den 25 mars.

– Löfbergs är nominerade i kategorin Digital Storyteller, vilket känns extra kul. Det visar att vi skapar innehåll som är intressant och relevant för våra målgrupper, säger Anders Thorén, pressansvarig på Löfbergs i ett pressmeddelande

– Vi har till exempel fått mycket uppmärksamhet för Frågan, en intervjuserie vi lyfter frågor som påverkar samhället och som därför berör oss alla på ett eller annat sätt. Det har handlat om allt från rasism, sexuella trakasserier och machokultur, till klimatångest och bekräftelsebehov.

Mynewsdesk är ett svenskt företag som tillhandahåller en webbplats där företag kan publicera pressmeddelanden och annan digital PR.

Juryn har granskat över 130 nordiska bidrag. Nu kommer finalisterna att bedömas av en extern jury. Övriga nominerade i kategorin Digital Storyteller är Hack for Sweden, Kivra, Destination Trysil, SJ och Ford Norge.

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.