Ursvensk är förnekelsen

Ledare
PUBLICERAD:
Haveri på SAS.
Foto: Johan Nilsson/TT
Det finns väl inget som är så svenskt som att förneka att det verkligen finns något som är typiskt svenskt – och det till många invandrares förvåning och frustration. För genom att förneka det uppenbara berövar vi oss, och de som vill bli en del av oss, nödvändiga nycklar för förståelsen av oss själva.

De senaste att hoppa på det här förnekelsetåget är flygbolaget SAS, som i en ny reklamfilm frågar sig "vad är skandinavist på riktigt" och sedan omedelbart ger det för reklammakaren självklara svaret "absolut ingenting, allt är kopierat". Med andra ord en sorts variant på den trötta halmgubben om att det inte finns någon svensk kultur som förre statsministern Fredrik Reinfeldt gjorde sig till tolk för när han sade "Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån.".

Det var i sig en travesti ur en dikt av Esaias Tegnér från 1836: "Blott Barbariet var en gång fosterländskt". Men i sitt sammanhang handlar den dikten om att det som en gång var utländskt (eller Gustaviskt som det står i dikten) med tiden blev svenskt. Men det fattar inte dagens reklammakare, som inbillar sig att det finns folk som tror på det mytiskt äktsvenska, och i sin iver att förkasta det av bara farten gör sig av med tanken på att det ens finns något svenskt, eller skandinaviskt, var dessa influenser än kommit ur.

Reklamfilmen fick genast ta emot massiv kritik sedan den laddats upp på Youtube och Facebook, och den plockades ner samma kväll. Men inte på grund av att man hade tagit till sig av kritiken. Nej, i den ekokammare som SAS och deras reklamare vistas i så finns det förstås inget legitimt i någon kritik. Istället så säger man att man misstänker en samordnad attack.

Det är ju maken till tondövhet! Alla de som reagerat och skrivit på sociala medier utmålas som kommandes från ryska trollfabriker. Istället för att ta kundernas oro på allvar så avfärdar man dem. Men det följer ett obehagligt men bara dessvärre ett alltför välbekant mönster. Man slipper ju ta till sig av kritik om man kan utmåla sina kritiker som olika sorters -ister och -fober som bara går putinismens ärenden. SAS är långt ifrån de första att göra det.

På engelska finns uttrycket "get woke, go broke", där woke skall förstås som en sorts överdriven politisk korrekthet och identitetspolitik. Hollywood har på senare tid låtit många filmer och tv-serier (Star Wars, Star Trek, Ghostbusters, Terminator, Men in Black, Charlie's Angels och nu Birds of Prey) präglas av att vara "woke". De har också floppat. Men svaret har då varit att anklaga den frånvarande publiken för att vara kvinnohatande rasister och alla möjliga tillmälen. En argumentationslinje som inte direkt har fungerat.

Det är ett oerhört tröttsamt fenomen, men som frasen antyder så är den förhoppningsvis övergående. Fast det kan ju bli en av orsakerna till att det krisande SAS också "goes broke". Pilotfacket är redan på krigsstigen mot vad de misstänker är planer på att skapa en sorts lågprisbolag med icke-skandinaviska besättningar.

En anonym pilot säger till Expressen att han tror att reklamen är medvetet utformad för att vänja passagerarna vid personal som inte pratar något skandinaviskt språk. Om det inte finns något "skandinaviskt" så spelar det ju ingen roll. En lite väl konspiratorisk tanke, men det säger en hel del om stämningarna på företaget. Sanningen är nog att krisen orsakats av människor i ledningen som lever i sin egen lilla värld, och nu blir förvånade när andra utanför den reagerar.

Detta är en ledarartikel som uttrycker tidningens politiska linje. Nya Wermlands-Tidningens politiska etikett är konservativ.