Säffles nya simhall skapar möjligheter att starta ett simgymnasium i Säffle.
– Vi kommer att göra en EU-ansökan i höst. Målet är att det ska starta höstterminen 2022, säger barn- och utbildningsnämndens ordförande Thomas Jarlhamre (M).
I Säffle finns alla förutsättningar för ett simgymnasium; landets modernaste simhall med 50-metersbassäng, en gymnasieskola och en simklubb med välutbildade och erfarna tränare.
– Vi hoppas att det redan i höst ska kunna starta en lokal lösning med simning på skoltid. I höst ska vi också göra en EU-ansökan med målet att 2022 starta ett simgymnasium hösten i ett samarbete mellan kommunen och simklubben, säger Thomas Jarlhamre.
Det finns en vilja att ge Herrgårdsgymnasiet en idrottsprofil och utöver simning fokuserar man också på fotboll där den nya bollhallen och den nybildade fotbollsklubben ger ett starkt utgångsläge. Ambitionen är att ett fotbollsprogram ska starta redan i höst.
Fotboll och teater
Men ett idrottsgymnasium är inte det enda som diskuteras inom nämnden och förvaltningen. Teater och musik är ett annat återkommande tema.
– Vi diskuterar även möjligheterna att utnyttja den enorma resurs som Säffleoperan utgör. Det är en stor tillgång som vi anser att man måste tillvarata, säger Thomas Jarlhamre.
Bakgrunden är att man vill stärka Herrgårdsgymnasiets attraktionskraft och få fler elever att välja gymnasiestudier i Säffle i stället för Åmål och Karlstad dit cirka 100 Säffleelever söker sig varje år.
Putte Grötting (C) är en av ledamöterna i barn- och utbildningsnämnden.
– Vi tycker att det är alldeles för få nior i Säffle som väljer Herrgårdsgymnasiet. Därför måste vi skapa nya valmöjligheter för att stärka skolans varumärke och attraktionskraft, säger han.
Endast en tredjedel
Bara en tredjedel av niorna i Säffle har Herrgårdsgymnasiet som förstaval. Det motsvarar 50 elever varav ytterst få väljer de teoretiska programmen. Samtidigt är det 60 elever som väljer Åmål och 40 som väljer Karlstad.
Thomas Jarlhamre anser att gymnasiet är nämndens och förvaltningens största utmaning.
– Vi måste möta det som eleverna söker och då gäller det att tillvarata och förädla de tillgångar som Säffle har, menar han.