Har flygplatsen i Karlstad någon framtid? Frågan är berättigad. Den borde ha det, men regeringen gör sitt bästa för att den – och andra regionala flygplatser i landet – inte skall kunna klara sig.
Konkurserna för flygbolagen Nextjet och BMI slog hårt mot den kommunägda flygplatsen i Karlstad. Nu har visserligen flyget till Arlanda kommit tillbaka med ett nytt bolag, men något flyg till någon annan större flygplats i Europa efter Frankfurtlinjen har inte kommit. Och frågan är om den kommer. Det är svårt att få ekonomin att gå ihop, hur mycket man nu arbetar med näringslivet för att skapa ett så kallat "affärscase".
Den kommunala medfinansiering som gjorde Frankfurtlinjen möjlig fick i november slutligen tummen ned av kammarrätten. I Sverige är det bara staten som, genom Trafikverket, får anordna upphandlingar av flygtrafik. Något som bland annat gjorts när det gäller flyget från Torsby och Hagfors. Men någon upphandling av flygtrafik från Karlstad är de inte intresserade av.
Därför vill man i Karlstad att kommuner och regioner själva skall kunna upphandla flygtrafik, precis som sker i övriga EU-länder. I en intervju i NWT i tisdags (7/1 2020) säger flygplatsbolagets ordförande Mikael Lundström (L) att man vill göra flygplatsen myndig, och att det av regionalpolitiska skäl är tokigt att regeringen på det här viset omyndigförklarar kommunerna. Det är bara att hålla med.
Det är en orimlig ordning att staten lagt det ekonomiska ansvaret för de regionala flygplatserna på kommuner och regioner, men sedan förhindrar dessa att driva verksamheten på bästa sätt. Samtidigt så driver staten, genom Swedavia, de mest lönsamma flygplatserna i till exempel Stockholm och Göteborg.
I somras skickade kommunalrådet Per-Samuel Nisser (M), tillsammans med region Värmland, ett brev till regeringen där man begärde att regelverket kring vilka som får upphandla flygtrafik ändras. Det tog fyra månader innan infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kom med ett svar som var ett icke-svar. Någon hjälp från det hållet är svår att se. Den S-ledda regeringen måste ju ta hänsyn till att den regerar i koalition med det flygfientliga Miljöpartiet.
Istället har man fått vända sig till organisationen Sveriges Kommuner och Regioner (SKR, som tidigare hette Sveriges Kommuner och Landsting) för att trycka på. På SKR:s kongress i november beslutades också att man skall driva frågan, vilket torde öka pressen på regeringen att faktiskt komma till skott. Man kan ju också hoppas att regeringens stödpartier Centern och Liberalerna börjar ställa krav så att det lättare går att bortse från vad MP tycker.
Även om man skulle få till en förändring så föreligger ett annat problem, och det är hur "allmän trafikplikt" skall definieras. Enligt EU:s lufttrafikförordning kan trafikplikt bara införas på platser där marknaden inte själv klarar av att lösa transportbehovet, vilket VF skrev om (30/11 2019). Med tåg och flyg till Stockholm kan man fråga sig om det villkoret är uppfyllt. Å andra sidan är det ju en tolkningsfråga, och i Sverige har vi en onödigt restriktiv tolkning. Det borde vara upp till kommuner och regioner att själva bestämma. Ett flyg till exempelvis Frankfurt konkurrerar ju inte direkt med de som skall till Stockholm.