Under 2019 omkom sex personer i den värmländska trafiken. Det är det lägsta antalet som har uppmätts i den moderna trafiken och en kraftig nedgång jämfört med de 14 som dog 2018.
– Det är glädjande och det följer den nationella trenden.
Det säger Leif Svensson, chef för trafiksektionen inom polisregion Bergslagen.
2018 var ett svart år i länstrafiken i Värmland med hela 14 döda, fem fler än året innan. Även nationellt var det ett år med ovanligt många omkomna, 324 personer, hela 72 fler än under 2018.
Förra året sjönk istället antalet döda i trafiken kraftigt. Till och med den 30 november hade 206 omkommit på de svenska vägarna och under helåret 2019 omkom sex personer i Värmlands län. Den senaste olyckan inträffade den 5 december på E18 mellan Årjäng och Töcksfors.
Det är det lägsta antalet omkomna som har uppmätts i den moderna trafiken och siffran kan jämföras med åren 2011, 2015, 2016 och 2017 då nio personer avled i länstrafiken.
– Det är glädjande att antalet döda minskar hamnar på den nivån igen efter det tuffa året 2018. Då tror jag bland annat att den höga värmen orsakade en del dödsolyckor.
Mindre halka
– Under förra året var vi bland annat förskonade från från riktigt svår halka och det kan ha gjort att antalet olyckor med dödlig utgång sjönk, säger Leif Svensson.
Det finns enligt honom även andra orsaker till att de riktigt svåra olyckorna har blivit färre.
– Vi har inom trafiksektionen i polisregion Bergslagen ökat både hastighetskontrollerna och alkoholkontrollerna. Och det faktum att vi är mer synliga på vägarna tror jag gör att folk inte trampar lika hårt på gasen längre.
Det finns en mycket viktig anledning till att Polisen prioriterar att göra fler utandningsprov.
– I hela 25–30 procent av alla olyckor är alkohol eller droger inblandat. Det är en väldigt hög siffra säger Leif Svensson.
Fler trafikpoliser
Anledningen till att trafiksektionen kan kunnat göra fler kontroller beror på att personalstyrkan har växt. Till och med mars kommer man att ha anställt tre nya trafikpoliser i länet.
– Vi är glada att vi äntligen har börjat kunna växa i personalstyrka igen och vi ska framöver anställa ännu fler på trafiksidan.
– Fram till 2024 ska vi ha gått från dagens dryga 40 i regionen till en bit över 60. Det kommer att innebära mycket för kontrollen över våra vägar. Det gör att vi även kan öka inspektionerna av tunga fordon som 2018 var inblandade i 40 dödsolyckor i Värmland, Dalarna och Örebro län.
På NTF Värmland ser man det låga antalet döda i länstrafiken som ett steg i positiv riktning.
– 2018 var ju ett tufft år med många avlidna. Det är svårt att säga varför vi ser en så stor minskning. Det kan ha flera förklaringar. Trafikpolisens satsningar kan vara en orsak. Det faktum att de syns på vägarna är väldigt viktigt och ger en lugnande effekt på trafikrytmen.
– Att det så många dog på länsvägarna året innan kan vara en annan. Samtidigt hoppas jag att kommunerna satsar på att ge barn och unga trafiksäkerhetsutbildning i skolorna.
– Det har stor betydelse i vårt arbete med att minska antalet olyckor på vägarna ytterligare, säger Anders Kalborg, verksamhetschef på NTF i Värmland.
Antalet döda och svårt skadade i Värmlands län
Döda | Svårt skadade | |
2019 | 6 | Ej klart |
2018 | 14 | 64 |
2017 | 9 | 39 |
2016 | 9 | 43 |
2015 | 9 | 37 |
2014 | 10 | 60 |
2013 | 12 | 54 |
Fotnot: Uppgifterna kommer från Transportstyrelsen och Polisen. Personer som avlider mer än 30 dagar efter en olycka är borträknande från statistiken. Det är även självmord.