• onsdag
    2 dec
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • torsdag
    3 dec
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    4 dec
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      2.9 mm
  • lördag
    5 dec
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm

Rasar mot priset - och saknar tvålen

Insändare
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Insändarskribenten har synpunkter på Sundsta badhus. Verksamhetschef Stephan Hammar svarar.
Foto: Mikael Lindblom
Hej Sundstabadet! Jag har lagt märke till att ni inte tillhandahåller tvål i duscharna. Detta trots att varje badande betalar ett högt pris för att få sig en simtur.

Pga att flera gäster inte tvättar sig med tvål innan simning antar jag att ni måste hålla en hög klorhalt i simvattnet? Det är många som inte tar med sig tvål till badhuset och många som inte har lust att köpa extra tvål i receptionen, när de i förväg betalat dyr entréavgift. Dessutom, när någon ska gå på toaletten under sitt simbesök tror jag chansen är nära noll att de därefter duschar sig och tvättar sig med tvål (som sig bör) innan de hoppar tillbaka i simvattnet eftersom tvålen inte finns i duscharna.

Jag tycker det är riktigt beklagligt att ni inte tillhandahåller tvål. Ohygieniskt och snålt. Jag har hört att anledningen skulle vara att det blir halt på golvet. Men den förklaringen är så dum att jag knappast tror att det är orsaken till varför tvål inte finns i duschrummen.

Jag har bott i Köpenhamn i många år och varit en trogen simgäst, både med mina barn och för egen del. Där kostade entrébiljetten 25 kr för vuxna innan kl 15 och därefter 50 kr. Att entréavgiften är så dyr (även för pensionärer) på Sundstabadet gör att många inte har råd att simma regelbundet. Väldigt tråkigt när er verksamhet är kommunal och simning är en mycket skonsam träningsform. Jag har inte unnat mig en enda simtur sedan jag kom hit för egen del. Detta pga priset.

Kan ni inte införa billigare tider mellan tex kl 7-15 under vardagar? Och varför i allsin dar kan inte era dyrt betalande badgäster erbjudas tvål?

Sofia Johansson

Svar direkt:

Prissättningen för entré till Sundstabadet är gjord för att verksamheten ska kunna drivas i ekonomisk balans utifrån de förutsättningar som finns och ändå vara så attraktiv som möjligt för såväl Karlstadsbor som tillresta.

Det är årligen 400 000 inpasseringar till Sundstabadet, vilket gör att anläggningen är en av landets mest besökta badanläggningar. Under arbetet med nya priser såg vi tydligt att det finns anläggningar som har lägre och högre entrépriser i såväl närområdet som större jämförbara anläggningar runt om i landet.

Ambitionen är dock självklart att det även i framtiden ska vara en attraktiv plats att leka, träna eller njuta på. Den prisjustering som gjordes under hösten är den första mer övergripande som har gjorts sedan anläggningen öppnades 2013/2014. Den är gjord med ambitionen att anläggningen ska kunna bibehållas i bästa möjliga skick och att entrépriserna ska avspegla kostnadsutvecklingen i samhället i stort.

På Sundstabadet finns 32 duschar i omklädningsrummen. I dessa använder våra gäster sitt eget val av medhavd schampo, balsam eller tvål. Dock finns det desinficerande tvål att tillgå på alla toaletter. Det är en lösning som har bedömts fullt fungerande vad det gäller vattenkvalitet och duschmiljö så väl som den är hanterbar i vardagen.

För de gäster som väljer att motionssimma frekvent finns det sedan augusti 2019 ett förmånligt prissatt årskort, som har ett ännu mer attraktivt pris för seniorer.

Förhoppningen är att detta ska fortsätta locka gäster till anläggningen!

Stephan Hammar

Verksamhetschef, Sundstabadet

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.