– Det är från fyra år och uppåt, säger teaterproducenten Bepa Hedåsen när hon lämnar över recensentens fribiljett till premiären på "Prinsessans rockband och den fasansfulla björnen".
Värmlandsteaterns pjäs (med en hel del musik!) hade premiär i lördags på Tempelriddaren i Karlstad. Publiken var påfallande ung. Men där fanns också de som var inte bara fyra år utan, med god mariginal, "uppåt".
Värmlandsteaterns uppsättning - regi och manus av Per Thorén - bygger på ett par barnböcker av Per Gustavsson, Arvikabördig, i år Augustnominerad, ofta prisbelönad och medaljerad för böcker han både skriver och illustrerar. Böckerna är mycket bra, De har ofta en fin "undertext" och ett seriöst budskap som kan både uppfattas och uppskattas även av de som är - "uppåt".
"Prinsessans rockband och den fasansfulla björnen" har ett sådant budskap. Det handlar om att inte försöka att stöta bort eller jaga iväg någon (eller några) som kanske (eller kanske inte) försöker göra det samma med dig och mig.
Kul kostymer
I detta fall, på Tempelriddaren vid Drottninggatan i Karlstad, handlar det om att djuren i skogen riskerar att fly undan en "fasansfull" björn. Samtidigt försöker Prinsessan (Lisa Kvarnevik) i rosa och guldkrona att återuppliva sitt rockband vara övriga medlemmar är Prinsen (Ville Danielsson Kihlström), Trollkarlen (Tova Ling Starrin), Skelettet (Edvin Mattsson) och Draken (William Heidkamp).
Alla djur och rockbandet ska nu gadda ihop sig för att försöka jaga bort björnen. En björn gjord i delar som bärs omkring, kul, måste ses! Och alla djuren är skojigt och påhittigt kostymerade av Erik Bohlin och Maritha Söderholm: En intressant kvartett harar (Tilde Hamrén, Greta Starrin, Allis Fhager och Linn Thorén), ett vildsvin och en grävling (Marie Jönsson och Emma Nilsson) - vildsvinet gillar att veva med armarna á la Pete Townshend i The Who - en orm (Emma Österblom), en sömnig älg (Doris Wretling), en igelkott (Agnes Larson) och en bäver (Simon Larson).
Kostymduon Bohlin och Söderholm har varit kreativa och haft kul. Ta till exempel bävern, han har bygghjälm och jobboverall. Men också bävertänder och - som en markör - i handen ett avgnagt stycke trädstam.
Ny musik
Historien om hur Prinsessan och djuren, Draken och Prinsen och de övriga ska försöka jaga bort björnen är rappt berättad på scenen - fin scenografi av Klas Kvarnevik - och till nyskrivna sånger av Johan Eckman och författaren själv, Per Gustavsson. Gustaf Bohlin har arrangerat musiken som framförs live.
Musiken och sången ska vara det verktyg, hoppas djuren och skogens kungligheter, som föser iväg björnen till andra jaktmarker. Musik som verktyg och vapen.
Vems skog?
Hur blir det då med bortjagandet av den så fasansfulla björnen? Det ska inte avslöjas.
Men om man jagar iväg björnen, ett av skogens djur, så är man väl inte bättre än just den fasansfulla björnen? Frågan ställs i pjäsen.
Och skogen är ju till för alla, både för prinsessor och prinsar, bävrar och harar.
Kanske också för björnar.