Hoppa till huvudinnehållet

Ny styrelse – rena dopingen för företag som vill växa

Publicerad:
Reporter Jonas Klint
Jonas Klint
jonas.klint@nwt.se
Tema styrelsearbete på Karlstad business week med Anna Lundmark Lundbergh, Bengt Libäck, Marianne Widström och Johanna Svanberg.
Tema styrelsearbete på Karlstad business week med Anna Lundmark Lundbergh, Bengt Libäck, Marianne Widström och Johanna Svanberg. Foto: Jonas Klint

Aktiva styrelser är ett kraftfullt verktyg för företag som vill få en extra skjuts framåt. Men rekrytera ledamöterna efter kompetens och leta gärna utanför det vanliga, kända nätverket.

Det var några av råden på fredagens seminarium om kraften i aktiva styrelser på Karlstad business week.

Statistik visar att knappt hälften av de värmländska företag som har minst fem anställda eller fem miljoner i omsättning har två eller flera ordinarie ledamöter. Här finns det stor potential för förbättring, menar Almi Värmland, Handelskammaren, Testhuset, Grant Thornton och Testhuset.

– Vi ska tillsammans bidra till att 100 värmländska företag går från passivt till aktivt styrelsearbete fram till januari 2021, sa Anna Lundmark Lundbergh.

Det var Anna Lundmark Lundbergh, vd Almi , Bengt Libäck, vd Testhuset, Marianne Widström, Grant Thornton och Johanna Svanberg, ordförande i Styrelseakademien Värmland som samtalade inför en publik på seminariet. Frida Johansson, vd Handelskammaren Värmland, var samtalsledare och den som såg till att publiken var aktiv och svarade i sina mobil-mentometrar vad de själva tänkte om det som sades.

Frigör potentialen

Seminariet handlade om hur man som ägare och företagsledning med hjälp av externt rekryterade styrelser kan få in kunskap, erfarenheter och nya arbetssätt som tar företaget till nästa nivå, och som frigör den potential som finns i bolaget.

Med en aktiv styrelse får man ofta förtydligade roller i ledningen som gör att rätt frågor diskuteras i rätt forum. Man får ny och nödvändig kompetens i bolaget, mer struktur och en ensam vd kan plötsligt få någon att bolla idéer med.

– En styrelse är ovärderlig för bolag som ska göra en tillväxtresa och behöver utvecklas, säger Anna Lundmark Lundbergh.

– Omvärlden snurrar allt snabbare. Genom att ta in andra kompetenser får man hjälp att tolka det som händer.

Bestäm behovet

Flera påpekade vikten av att först bestämma vilken kompetens det är man saknar och behöver. För att hitta den rätta personen måste man ofta leta utanför sitt kända nätverk, men gör man det kan man vässa styrelsen genom att få in människor med annan bakgrund, ålder, kön, etnicitet med mera i ledningen för bolaget.

– Mångfald ger ofta en extra skjuts i styrelsearbetet, säger Anna Lundmark Lundbergh.

– Det är viktigt att fråga sig vad man ska ha styrelsen till och fråga sig vart man är på väg. Man ska göra en kravprofil utifrån vad man vill ha, säger Bengt Libäck.

Det finns utbilding

– Intresset för styrelser har ökat de senaste åren. Styrelseutbildning kan vara ett bra sätt för ägare att våga ta nästa steg och rekrytera ledamöter till den egna styrelsen, tipsar Johanna Svanberg, ordförande i Styrelseakademien, Värmland.

Frida Johansson, vd Handelskammaren Värmland, lyfter också att utbildning kan vara en väg in till ett mer aktivt styrelsearbete. Hon ser att intresset för frågorna ökat hos Handelskammarens medlemmar ökat på senare år.

Ett annat tips som lyftes under seminariet är att sätta på pränt vad man som ägare vill med sitt företag.

– Ägardirektiv är väldigt bra att ta fram: vad vill jag med mitt bolag? säger Johanna Svanberg.

Flera betonade också vikten av ett strukturerat arbetssätt i styrelsen och regelbundna utvärderingar, som följs upp av faktiska förändringar om det är något som inte fungerar bra.

Henrik Andersson, Storepartner, på Karlstad business week.
Henrik Andersson, Storepartner, på Karlstad business week. Foto: Jonas Klint

En som tog till sig det som sades i panelen var Henrik Andersson, som tillsammans med kollegan Emil Närsten startade och driver Storepartner i Karlstad. De startade företaget 2015 med affärsidén att tvätta kundkorgar i butiker. De har haft en uttalad vilja att växa, och satsat hårt. I dag har de fem anställda och omsätter över 4 miljoner kronor. I dag jobbar de mest med höghöjdsstädning inom industri och handel och har flera stora företag och butikskedjor som kunder.

– Vi är i ett läge när vi håller på att växla upp verksamheten, och vi förbereder just nu att rekrytera en extern styrelse. Vi vill ha någon diskutera hur vi jobbar och att bolla strategiska beslut med, säger han.

I ledningen finns det bara en person till förutom de två grundarna, men det är en passiv delägare.

– Vi är övertygade om att en styrelse är skillnaden mellan att växa lite lagom och eller växa mycket. Det är lätt att få lite kontrollbehov, men det hämmar bara utvecklingen. Vi behöver få in nya erfarenheter och kompetenser.

Artikeltaggar

AlmiAnna Lundmark LundberghGrant ThorntonHandelskammaren VärmlandKarlstadKarlstad Business WeekNäringslivStyrelseakademienTesthuset

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.