• idag
    24 sep
    11°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    25 sep
    15°
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      2.7 mm
  • lördag
    26 sep
    15°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    27 sep
    10°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      0.0 mm

Dags för en ny modell för beskattning av vägtrafiken

Debatt
PUBLICERAD:
En ny beskattningsmodell bör ta hänsyn till vilken miljöbelastning körandet har i hela trafiksystemet. Modellen måste ta hänsyn till stad och land, trängsel, tid på dygnet samt fordonens miljöpåverkan, skriver Magnus Jacobsson.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Kristdemokraternas riksting har nu ställt sig bakom idén om ett helt nytt system för beskattning av vägtrafiken i Sverige. I stället för att betala skatt när vi tankar ska vi betala när vi kör med fordonet, skriver Magnus Jacobsson.

För många människor innebär det höga bensinpriset ett av de största hoten mot privatekonomin. Samtidigt är möjligheterna att hitta alternativ för att lösa livspusslet olika i olika delar av landet. För den som bor i Stockholms innerstad är det lättare att ta bussen till jobbet än för dem som bor på landsbygden.

I nuläget får vi nog acceptera att strategin med allt högre generell skatt på bensin har nått vägs ände. Bensinskatteupproret har blivit en folkrörelse. Bensinpriset ligger kring 17 kronor litern och den rödgröna regeringen har tvingats ge upp sin policy om en extra höjning av bensinskatten varje år, utöver uppräkningen med inflationen.

Det behövs nu en ny modell för beskattning av vägtrafiken. En modell som tar större hänsyn till de enskildas möjligheter att bära kostnaderna men samtidigt styr mot ökad miljö- och klimatnytta. Höjda bensinskatter på dem som inte har andra alternativ än bilen leder enbart till omfördelning av pengar från landsbygdsbor till staten men ingen minskning av utsläppen. Beskattningen av vägtrafiken behöver få större precision för att uppfattas som legitim bland befolkningen.

En ny beskattningsmodell bör ta hänsyn till vilken miljöbelastning körandet har i hela trafiksystemet. Modellen måste ta hänsyn till stad och land, trängsel, tid på dygnet samt fordonens miljöpåverkan. Med dagens teknik kan vi skapa en modell som är avsevärt mer rättvis än dagens modell. Om varje fordon har en uppkoppling till ett digitalt trafikövervakningssystem kan betalning ske månadsvis utifrån vilken zon fordonet har besökt.

Fördelen med detta är att vi kan komma bort ifrån dagens överbeskattning av landsbygden samtidigt som vi kan få en mer styrande beskattning storstäderna där trängsel och miljöbelastning är som störst. Olika beskattning vid olika tider på dygnet innebär att vägtrafiken kommer att bli mer likvärdig med flyget och järnvägen där de ”bästa” avgångstiderna har ett högre värde än de avgångar då resetrycket är lägre.

En sådan beskattningsmodell kan först prövas för de tunga godstransporterna och därefter utökas till att även omfatta personbilar. En förutsättning för att modellen ska tillämpas för personbilar är att integriteten kan bibehållas.

Magnus Jacobsson (KD)

Vice ordförande i riksdagens trafikutskott

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.