• idag
    3 juli
    19°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    4 juli
    19°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    5 juli
    19°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    6 juli
    16°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm

Spelrecension: Moons of Madness

Spel
PUBLICERAD:

Moons of Madness

Windows
Funcom
Åldersmärkning: 18

I Lovecrafts gamla skräckberättelse blir folk galna bara av åsynen av obeskrivbara styggelser. Problemet när hans kosmiska skräck ska översättas till visuella medier är att vi får se monstren. Och inte blir vi galnare för det. Det finns massor med anledningar till mänsklighetens kollektiva vansinne, och tentakelmonster är inte en av dem.

Ändå är just Lovecraft en stor inspirationskälla för både spel och filmer. På senare tid har vi fått Call of Cthulhu, The Sinking City och Lovecraft’s Untold Stories. Och nu alltså även Moons of Madness, där författarens tentakler når hela vägen till Mars.

Det är norska spelutvecklaren Funcom som står bakom det här trevliga lilla skräckspelet. Lovecraft-skräck i spelform är regel ofta äcklig, men på ett rätt gemytligt och familjärt sätt. Det är inte riktig galenskap, det är teatrala utspel. Och det är underhållande.

Moons of Madness lyckas bra med att bygga en hotfull atmosfär, och även om monstren i sig inte är så skrämmande så är det spännande att försöka hålla sig undan dem. De är som bäst när man inte ser dem, passande nog.

Det bästa med spelet är miljöerna, både de klaustrofobiska inomhusmiljöerna (som känns inspirerade av Alien, fast ljusare och mer moderna) och den tysta, ödsliga ytan på den röda planeten. Pusslen är av varierande kvalitet, men jag uppskattar att spelet ger mig mer att göra än bara fly från monster. Ett större problem är buggarna, som kan ställa till det en hel del ibland. I rymden kan ingen höra när allt buggar ur och går åt helvete, trots allt. Spelet har fått några uppdateringar redan, men några fler skulle inte skada. Det är tematiskt riktigt, förstås. Buggarna syns inte, men de har potential att driva en till vansinnets gräns.

Det är dock inte varje dag vi får norsk, kosmisk skräck som utspelar sig på Mars, så det är ändå värt att trotsa Moons of Madness tekniska tillkortakommanden.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.