Hoppa till huvudinnehållet

De här två etapperna vill Trafikverket prioritera på 61:an

Publicerad:
Reporter Christer Wik
Christer Wik
christer.wik@nwt.se
Trafikverket har studerat vilka satsningar som behöver göras på riksväg 61. Totalt föreslår man investeringar för nästan 1 miljard kronor. Bilden visar utbyggnaden av delen Åmotfors–Norra By under 2016.
Trafikverket har studerat vilka satsningar som behöver göras på riksväg 61. Totalt föreslår man investeringar för nästan 1 miljard kronor. Bilden visar utbyggnaden av delen Åmotfors–Norra By under 2016. Foto: Christer Wik

Det finns stora behov att bygga ut riksväg 61. Det konstaterar Trafikverket som nyligen har studerat vägens standard mellan Karlstad och riksgränsen.

Man föreslår åtgärder för närmare 1 miljard kronor.

Bergvik–Ilanda samt Framnäs–Högboda vill man se först utbyggda.

Myndigheten har gjort en så kallad åtgärdsvalsstudie där man har gått igenom hela riksvägens sträckning och den skiljer sig rejält både i vägbredd och övrig standard längs de tolv milen.

Från bra vajerväg med 2+1- och 2+2-standard till kurvig landsväg som är så smal som sju meter (Norra By–Haganäset norr om Åmotfors).

Det är också på den sträckan samt avsnitten Charlottenberg-riksgränsen och Brunsberg–Finnebäck samt genom Arvika som antalet olyckor är som störst. Längs de tolv milen har tolv personer avlidit under åren 2009–2018.

Prioriterar två sträckor

Tillsammans med en ökad trafik behövs det en utbyggnad av vägen. Trafikverket föreslår därför ett stort antal investeringar som har delats in i tio etapper.

– Den ena sträckan som vi vill bygga om först är Bergvik–Ilanda där vi redan 2021 eller 2022 vill se en ombyggnad samt breddning av korsningarna vid Katåsmotet (avfarter till Henstad/Trossnäs) samt på längre sikt 2+2-väg på hela avsnittet.

– Vi vill även se en breddning och mötesseparering av den 7,8 kilometer långa delen Framnäs–Högboda för att kunna höja standarden av 61:an vidare väster om Kil. Tanken är att det skulle kunna ske runt 2022–2024. Vi inleder arbetet med vägplanen till våren, säger Peter Thörn, åtgärdsplanerare på Trafikverket.

Vill bygga vajerväg

Trafikverket föreslår vidare breddning och mötesseparering med 2+1 och 1+1-väg från Högboda till Kalleviken i Brunskog samt ombyggnad av korsningar. Det gäller även de ännu outbyggda etapperna från Arvika till norska gränsen.

I sitt förslag vill man att avsnitten Finnebäck–Vikene, Vikene–Kalleviken och Norra By–Haganäset byggs ut tidigare än de andra.

– Största utmaningen med 61:an är den väldigt varierande standarden och hur man ska prioritera etapputbyggnaden. Vi vill dessutom att det inom de närmaste åren görs satsningar i Nolbykorset söder om Charlottenberg, Finnebäckskorset (avfarten mot Sunne) och vid sjukhuskorset i Arvika.

Alla investeringar bedöms som samhällsekonomiskt lönsamma. Totalt föreslås satsningar på cirka 980 miljoner kronor. Åtgärdsvalsstudien är nu ute på remiss hos Region Värmland och berörda kommuner.

Tanken är att den ska användas som underlag inför revideringen av länsplanen för 2022–2033 som Region Värmland tar beslut om.

Just ny byggs 61:an ut på sträckan Graninge-Speke. Arbetet ska vara färdigt hösten 2021.

Artikeltaggar

KollektivtrafikNyheterPeter ThörnRegion VärmlandTrafikTrafikverketVärmlands län

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.