För en knapp månad sedan satte Trafikverket upp två nya fartkameror på 61/62:an vid Kätterud norr om Karlstad. De har lett till ännu längre köer norrut på sträckan.
Nu planerar Trafikverket för breddning av vägsträckan.
Riksväg 61/62 från Bergviksmotet och norrut till Ilanda är med sina cirka 19 000 fordon per dygn (siffra från 2015) en av Värmlands mest trafikerade vägsträckor.
Den är känd för sina många köer i rusningstid, speciellt på eftermiddagarna i norrgående riktning eftersom de första kilometerna bara är enkelfilig. Det leder till att trafiken klumpar ihop sig ända ut på E18.
För en knapp månad sedan försågs fyrvägskorsningen vid Kätterud där det är 70-zon med två fartkameror och det har lett till lägre hastighet där, men samtidigt till längre köer ner till E18.
En åtgärd för att komma till rätta med köerna skulle kunna vara att flytta vajerräcket så att man istället får två körfält norrut och ett söderut.
– Men det är trots allt ett ganska dyrbart arbete och inget vi gör just nu eftersom en ombyggnad planeras om några år, säger Jan Bergqvist, trafikingenjör på Trafikverket.
Bygger extra körfält
För snart ska åtgärder göras på sträckan.
– Ja, vi ska bredda och skapa extra av- och påkörningsfält från korsningen vid Körkarlsvägen till Trossnäsvägen. Dessutom ska vi bredda vägbron där till 2+2 körfält.
– Detta ska förhoppningsvis minska köerna. Kostnaderna beräknas till 10–15 miljoner kronor och arbetena kommer genomföras 2021 eller 2022, säger Peter Thörn, åtgärdsplanerare på Trafikverket.
Vill anlägga trafikplats
På lite längre sikt vill myndigheten bredda hela sträckan på 61/62:an från Bergviksmotet till Ilanda till fyrfältsväg och även bygga bort fyrvägskorsningen och fartkamerorna vid Kätterud.
– Ett förslag är att bygga en ny trafikplats med planskilda korsningar. En annan lösning är en så kallad höger in- höger ut-korsning.
– Kostnaderna är beräknade till 140–150 miljoner kronor. Projektet läggs in i länsplanen och sedan blir det Region Värmland som får prioritera när det ska genomföras.