Spångbergsgymnasiet har haft många internationella utbyten genom åren. Nu ingår Filipstads kommun, genom skolan, i ett samarbete med en norsk skola i ett projekt som ska mynna ut i att fredsmonumentet i Morokulien ska restaureras.
I fredags fick därför Spångbergsgymnasiet besök av lärare och elever från sin norska samarbetspartner.
Fredsmonumentet i Morokulien behöver rustas.
I projektet med att restaurera monumentet kommer elever från Spångbergsgymnasiet i Filipstad och Skarnes vidaregående skole vara delaktiga, dels för att kunna följa processen, dels för att få ett kreativt utbyte.
I fredags besökte elever och lärare från den norska skolan, samt representanter för projektägarna Eda kommun och Eidskog kommune, Filipstad för ett studiebesök på Spångbergsgymnasiet och Västerängen.
– Det har varit kul att få komma hit och se hur man jobbar i Sverige jämfört med hur vi gör hemma, säger en av de norska eleverna, Henrik Malnes.
– Ja, det har varit kul att se skillnaderna. Jag tror att vi vill nå samma mål, men vi har olika sätt att jobba, säger en annan av de norska eleverna, Ingeborg Östmo Dalen.
Patrik Källgarn, som är lärare på Västerängen tillsammans med Mats Bengtsson, Robert Arvidsson och Jonas Nilsson, gav besökarna en guidad tur.
Och han berättade om lärarlagets sätt att lägga upp utbildningen.
– Vi är ett gäng nya lärare som har försökt att lägga upp utbildningen på ett sätt där vi strävar efter att ge företagen vad de vill ha, samtidigt som vi naturligtvis förhåller oss till vad som skolverket vill ha i läroplanen, säger han.
Att delta i projektet i Morokulien ser han som intressant och givande.
– Totalt har vi åtta elever från min klass i projektet där de bland annat får delta i olika workshops med eleverna från Norge, säger Patrik Källgarn.