Fake-reor kan ge miljonböter

Näringsliv
PUBLICERAD:
Rea ska betyda lägre priser, skriver Konsumentombudsmannen, som nu hotar tre företag med miljonböter för att de bryter mot reglerna.
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Tre företag hotas av miljonböter för att de enligt Konsumentombudsmannen använder reamärkning på ett felaktigt sätt. Det framgår av ett pressmeddelande.

Ibland kan man som kund få intrycket att det är rea jämt, både i fysiska butiker och i näthandeln. Men de röda lockpriserna kan visa sig vara de normala priserna.

"Ibland kan priserna till och med vara högre under rean än annars" skriver Konsumentverket i pressmeddelandet.

KO anser att flera företag vilseleder konsumenterna genom att ange ett alltför högt normalpris. De överstrukna priserna har aldrig använts, eller bara använts några få dagar. Det nedsatta priset är det egentliga priset. Rea får inte heller pågå jämt, utan ska ske under en begränsad tid med rejält sänkta priser, enligt marknadsföringslagen.

"Felaktiga påståenden"

Tre företag, Sportamore, Intersport och Ur & Penn, förbjuds nu av KO att använda felaktiga påståenden om varans ordinarie pris.

– Vi anser att företagen sviker konsumenterna genom att låtsas ha rea och sänkta priser. Det blir också en osund konkurrens som missgynnar företag som sköter sig och följer reglerna, säger processrådet Pär Magnusson i pressmeddelandet.

Miljonböter

Om företagen bryter mot förbudet riskerar de att betala böter på flera miljoner kronor: Sportamore 2 miljoner, Ur & Penn 1,5 miljoner och Intersport 2 miljoner.

Konsumentverket skriver i pressmeddelandet att man de senaste åren har granskat hur företag inom flera branschen anger priser. Det har bland annat resulterat i en stämning mot Jollyroom, som säljer barn- och babyartiklar på nätet, och en fällande dom mot möbelföretaget Trademax. Möbelföretaget har dömts av Patent- och marknadsdomstolen att betala en marknadsstörningsavgift på fyra miljoner kronor. Företaget, som säljer möbler på nätet, har bland annat använt sig av rekommenderade priser som inte används av någon i branschen. Domen är överklagad av företaget.

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.