Lägenhet i ruttet skick - vems ansvar?

Insändare
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Insändarskribenten har funderingar kring vem som ska stå för reparation av lägenhet i dåligt skick. Bilden är en illustration och har inget med den omskrivna lägenheten att göra.
Foto: Mikael Lindblom
Frågor till KBAB:s styrande, angående plusval mm. Jag undrar över var ni sätter gränsen för slitage i lägenhet och, om huruvida ni ska stå för det eller nästkommande hyresgäst, i form av plusval.

Rent hypotetiskt säger vi, så har en person bott i en KBAB-lägenhet i, låt säga +20 år. När hen flyttar, så efterlämnar hen en förfärligt nedsliten lägenhet; tapeten är avriven på flera ställen, väggarna är fulla av hål, toalett och handfat har båda sprickor, golven har fläckar som inte ens skulle kunna slipas bort.

På flera ställen ser det ut som någon kastat något drickbart på tapeterna. Rent hypotetiskt då, den nya hyresgästen ,som fick ta del av besiktningsprotokollet, först efter att ha bott där i två månader och, där finns det inte en anmärkning. Inte på något.

Sprickorna i badrummet är konstaterade men lämnas utan åtgärd. Rent hypotetiskt så vet ju vem som helst att sprickor i porslin är en perfekt grogrund för bakterier.

Jag, hypotetiskt förstås, förstår att, antingen så var besiktningshen polare med lägenhetsinnehavaren. eller så är det för att hen har bott i +20 år.

Så därför undrar jag nu; vem är då ansvarig för att lägenheten är i ruttet skick? Inte hyresgästen tydligen.

Ska det bli nästkommande hyresgäst som får ta ansvar för det, mer än normala, +20-åriga slitaget? Då med ett plusval som höjer hyran med 1000-1500:-/ mån? Ingen vill betala en sån hyra på det bostadsområdet. Någonstans måste väl ändå KBAB ha ett ansvar, för så väldigt mycket lägre hyror är det ju ändå inte?

Nyinflyttad i "Nya huset" på Bellevue

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.