Konsertlegendaren: "Det bygger i grund och botten på förtroende"

Publicerad:
Under Kiss återföreningsturné 1996. Thomas Johansson i mitten. Foto: Privat

Björn Ulvaeus har tjatat. Tomas Ledin och många fler med honom. Nu gläntar Hammaröbon Thomas Johansson äntligen på locket till den skattkista av historier han samlat på sig under sitt yrkesliv som konsertarrangör.

I Johanssons rock'n'roll-cirkus möter vi de stora stjärnorna.

”'Snackade ni?' 'Ja.'

'Om vadå?' 'Hundar.'

Det tyckte de var för jävla tråkigt.

Annars är det inte mycket vi vet om Bob Dylan. Jag tror han bor i Los Angeles, men jag vet inte. Han kan lika gärna bo i Sunne."

Citatet ovan är hämtat ur kapitlet om Bob Dylan i Thomas Johanssons bok "Rock'n'roll Cirkus - Artisterna - musiken - mötena". De två som undrade vad Johansson och Dylan pratade om är Ulf Lundell och Tomas Ledin.

NWT har tidigare berättat hur Johansson bokstavligen kom att bli den som gav Dylan Nobelpriset, den storyn ryms i boken tillsammans med ett dryga 20-tal andra artistmöten. Thomas Johansson berättar frankt om turerna kring världsartisternas konserter, om omvälvande möten och "djävulskt bra" konsertupplevelser.

– Flera har tjatat om att jag ska göra den här boken och efter många om och men så satte jag mig tillsammans med Mats och började arbetet, berättar Thomas från sitt kontor på Linnégatan i Stockholm.

Mats är journalisten och författaren Mats Olsson. Thomas har berättat och Mats har skrivit ned. Arbetet med boken har tagit nästan två år.

– Jag utgick från en låda där jag samlat låtlistor, alltså setlists, genom åren. Papperslappar där artisten skrivit upp låtordningen för kvällen.

Listorna fick bli utgångspunkten.

– Sedan började vi bena ut vilka stories som var intressanta nog. Det måste vara kul och lite edgy. Många artister har sorterats bort för att jag inte tyckte att jag hade nog intressanta saker att berätta.

I Björn Ulvaeus förord beskrivs Thomas Johansson som en man utrustad med ett elefantminne.

– Jo, det stämmer nog. Men det var ändå många saker som jag hade glömt, som kom tillbaka till mig under arbetsprocessen. Det var kul att strosa längs memory lane, men jag fick verkligen koncentrera mig. Den ena detaljen gav den andra, det var som att nysta upp en gången tid. Mats har varit en fin hjälp i det avseendet.

Hemma hos Tina Turner i Nice 2005.
Hemma hos Tina Turner i Nice 2005. Foto: Privat/Bonniers

"I stunden"

Även om han tillåter sig bli nostalgisk berättar han att tillbakablickandet inte riktigt är hans grej, blicken är i regel fäst framåt.

– Det ligger i mitt arbetes natur att vara i stunden. Allt utvecklas hela tiden.

I boken framhåller du ofta vikten av att ha en personlig kontakt med de du arbetar med, ser du det som en av nycklarna till din framgång?

– Kanske är det en del av det. Ärligt talat, oavsett vad du arbetar med så är det viktigaste att du håller vad du lovar. Lånar du en bil och säger att den är fulltankad när du lämnar tillbaka den, så ska den vara det. Stämmer vi möte kl 13 så är du plats då. Inte kvarten senare. Frågar Lars i Metallica om vi kommer att sälja biljetterna till en viss spelning och jag svarar ja, då ser jag till att vi gör det.

Han låter eftertryckligt orden sjunka in och fortsätter.

– På så sätt blir jag tagen som gisslan hos artisten kan man säga. Åtar jag mig att leverera måste jag göra det.

Låter som att du beskriver en bransch där man snabbt kan bli rökt.

– Oh ja! Över en natt kan du vara borta.

Beskriv ditt arbete.

– Det är en huggsexa och budgivning kring att få arrangera de stora konserterna. Många saker ska tas i beaktande – hur stor publik? Hur mycket ska biljetten kosta? Hur mycket vill artisten ha betalt? Vilken arena passar bäst? Du måste också acceptera att allt du rör vid inte blir till guld. Ibland skiter det sig och du får ta ett bakslag.

Thomas Johansson i Karlstad 2018.
Thomas Johansson i Karlstad 2018. Foto: Carl Edlom

Många av akterna du arbetar med - som Springsteen, U2, Metallica och Paul Simon - har du haft en arbetsrelation med över väldigt lång tid.

– Jag är väldigt noga i alla mina relationer. Man ska inte säga något som man själv inte skulle vilja att andra snackar om. Boken jag skrivit är absolut ingen skvallerbok! Det som står i boken är inget hittepå, det är korrekt. Ett förtroende är ett förtroende, det är viktigt. Oavsett vad det gäller här i livet.

– Sedan kan de jag jobbar med komma från New Jersey eller Halmstad, det spelar ingen roll. Det bygger i grund och botten på förtroende. Det är inget hokuspokus.

En artist som verkar ha ditt fulla förtroende är Bruce Springsteen, men det var något av en tillfällighet som gjorde att ni började arbeta tillsammans?

– En av Springsteens ljudtekniker hamnade i finkan för haschinnehav och jag fick hjälpa till att få ut honom så att turnén kunde fortsätta till Norge. Det var en annan av hans ljudtekniker, som jag jobbat med tidigare, som rådde Springsteens dåvarande turnéledare att kontakta mig. Jag hjälpte till fast det inte var "min" turné. Fast tillfällighet vet jag inte, de ringde ju mig för att de visste att jag kunde hjälpa. Överlag tror jag att det handlar om att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Och ha rätt attityd! Klyschigt kanske, men det är samma sak för en hockeyspelare - en bra målgörare anar var pucken ska komma.

En setlist skriven av Neil Young. Konserten ägde rum på Cirkus i Stockholm.
En setlist skriven av Neil Young. Konserten ägde rum på Cirkus i Stockholm.

Offrar Kalle Anka

Thomas Johansson pratar med obeveklig röst, han har pondus och lyckas samtidigt vara genomgående ödmjuk.

– Jag har arbetat professionellt med musik i 52 år, jag har lyckats vara på rätt plats. Det har inte varit någon quick fix, det är långt och idogt arbete. Ett arbete som till stor del går ut på att vara tillgänglig. Det är inte bara en gång som det har ringt klockan tre på julafton. Folk undrar varför i helvete jag svarar, men det är mitt jobb. Jag lever på att vara tillgänglig för ett antal människor. Då får man offra Kalle Anka på julafton.

Ett pris för framgång?

– Absolut. Men det är enklare i dag eftersom vi inte bara har telefon. Jag kan se klart på Benjamin Syrsa innan jag svarar på det brådskande mejlet, haha.

Med Roxette på promenad på den kinesiska muren under 90-talet.
Med Roxette på promenad på den kinesiska muren under 90-talet. Foto: Orivat/Bonnier

Nu när du har börjat delge dina upplevelser i bokform, ser du en kommande volym 2 och 3?

– Haha, nej. Först får vi se om någon vill läsa den här boken. Jag har inte tänkt på någon fortsättning. Hur skulle jag hinna med det? Jag har fullt upp med mitt jobb!

Vad har du för handen den här veckan?

– NHL-matcherna som vi kör på Globen i helgen. Sedan tar festivalsommaren en del tid. Way of west och Sweden rock bland annat. Jag jobbar också med Santana, Ozzy, Elton John och Bryan Adams just nu.

Någon du styr i riktning mot Värmland?

– Jag har regelbunden kontakt med Lennart Åhs på Great event of Karlstad och diskuterar tänkbara bokningar. Just nu tittar vi på saker som kan ske till sommaren. Det kommer grejer, absolut.

Artikeltaggar

AbbaBjörn UlvaeusBob DylanBruce SpringsteenElton JohnGreat Event of KarlstadLennart ÅhsMetallicaMusikNHLNöje/KulturThomas JohanssonUlf Lundell

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare