Gör om arbetskraftsinvandringen

Ledare
PUBLICERAD:
Gör om. Gör rätt.
Foto: Susanne Lindholm/TT
Borgerligheten måste göra det regeringen inte kan och reformera reglerna för arbetskraftsinvandring. Det finns inga skäl att behålla det nuvarande systemet som dessutom saknar allmänhetens förtroende.

Reglerna för arbetskraftinvandring grundar sig på en överenskommelse mellan den dåvarande alliansregeringen och Miljöpartiet 2008. Då slopades bland annat behovsprövningen och det blev fritt fram att ta hit arbetskraft för vilket yrke och från vilket land som helst. Ett land som Sverige behöver visserligen vara öppet. Men det finns ingen motsättning mellan att strama åt reglerna och att fortsätta vara öppna för högkvalificerad arbetskraft.

Redan innan den senaste stora migrationsvågen fanns det fler okvalificerade arbetslösa i Sverige än vad det fanns arbeten som inte kräver särskilda kvalifikationer. De senaste årens invandring har ökat gapet ytterligare. Det finns helt enkelt inget behov av arbetskraftsinvandring till okvalificerade yrken.

Ett särfall är kopplingen till assistanslagstiftningen som har gjort att ett bolag kan ta hit en förälder till ett funktionshindrat barn genom att ge sken av att denne skall arbeta här. Väl på plats kan personen ta hit sin familj eftersom det bisarrt nog saknas försörjningskrav för arbetskraftsinvandrare. Barnet får rätt till assistans och föräldrarna kan arbeta som anhörigassistenter. Inte nog med att det aldrig var avsikten att föräldern skulle arbeta i egentlig mening, vanligtvis betalas också en avgift till företaget för detta upplägg.

Därtill är det beklämmande vanligt att den som har fått nej på sin asylansökan plötsligt byter spår och lämnar in en ansökan om att bli arbetskraftsinvandrare istället. Ett nej skall vara ett nej och spårbytet var tänkt som en undantagslösning. 2015 inkom 632 ansökningar, redan det misstänkt många. För en månad sedan hade omkring 2 300 ansökningar lämnats in.

Fyra månaders anställning och ett anställningserbjudande som gäller ett år framåt är allt som krävs, och jobblöftet behöver inte vara bindande. Många reportage har gjorts runtom i landet som visar hur oseriösa företag säljer fejkade anställningar. Möjligheten att byta spår i migrationsprocessen måste stramas åt.

Trots att reglerna inte fyller något syfte och är ett konstant exempel på borgerlighetens oförmåga att skapa rättighetslagstiftning som inte är vidöppen för missbruk är motståndet mot att reformera systemet kompakt. Moderaterna som annars försöker hamra in bilden av ett parti som inte vill ha en onödigt stor invandring håller ändå benhårt fast vid den här naiva lagstiftningen.

Det har börjat röra sig i Socialdemokraterna. Såväl LO som höga partiföreträdare såsom partisekreterare Lena Rådström Baastad har krävt att reglerna för arbetskraftsinvandringen görs om. Dessvärre är partiet bakbundet. Januariöverenskommelsen är tydlig med att reglerna skall värnas. De fyra partierna bakom överenskommelsen har dock inte majoritet i riksdagen. Moderaterna, Kristdemokraterna, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet skulle kunna köra över regeringen. Om den trilskas kan riksdagen gott utreda frågan på eget manér och inte bara stifta utan också utforma den nya lagen.

Borgerligheten har allt att vinna på att göra det rätta och skärpa reglerna för arbetskraftsinvandringen. Det finns inget behov av att ta hit okvalificerad arbetskraft, men missbruksmöjligheterna är enorma.

Detta är en ledarartikel som uttrycker tidningens politiska linje. Nya Wermlands-Tidningens politiska etikett är konservativ.