Spelrecension: The Outer Worlds

Spel
PUBLICERAD:

The Outer Worlds

Windows/PS4/Xbox One
Obsidian
Åldersmärkning: 18

Med risk för att riva upp gamla science fiction-sår, så vill jag påminna om den fina gamla tv-serien Firefly. Den där serien som lades ner i förtid, men som älskades av alla som faktiskt såg den. Den som har längtat efter mer sci-fi i samma stil bör kolla in The Outer Worlds, Obsidians nya rymdrollspel.

I det här spelet spelar du en person som vaknar upp ur en väldigt lång kryosömn, och finner dig i ett främmande solsystem styrt av ett tyranniskt storföretag som äger i princip allt. Farorna med monopol är bara ett av spelets många teman, men det känns väldigt logiskt i en värld som lånar så mycket estetik från 1800-talets USA.

Utöver den western-doftande estetiken så för även den uppsluppna humorn tankarna till Firefly. Men här finns ständigt ett allvar bubblande bakom kulisserna också. Spelet framstår ofta som om det hämtats direkt ur någon billig novellsamling från den gyllene science fiction-eran på 50-talet. Men Obsidian fyller spektaklet med mänskliga berättelser fulla av gråskalor och svåra val. Resultatet är en intressant spelvärld som är bekant, men full av säregna sprickor i fasaderna. Trots de yviga gesterna så är det i de små detaljerna som The Outer Worlds skiner som starkast.

Till en början påminner spelet nog mest om de senare Fallout-spelen. Men The Outer Worlds ger dig mer möjlighet att rollspela. Om du inte gillar skjutandet så kan du ofta snacka dig ur situationer, eller lösa problem på andra sätt än med våld. Obsidian är bra på att bygga världar med intressanta politiska och mänskliga konflikter, och detta är inget undantag. Så länge du har överseende med en del tekniska brister, som varierande bilduppdatering, och en ganska ojämn vapenuppsättning så finns det mycket att hämta i det här virtuella solsystemet.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.