Centrumhandeln: "I dag är upplevelsen extra viktig"

Publicerad:
Maria Frisk, Hanna Åkerstedt och Åsa Eriksson jobbar för att få mer affärer och människor till Karlstads centrum. Foto: Lisa Olaison

– Det går bra för Karlstad, vi står oss bra i konkurrensen i Sverige.

Det säger Hanna Åkerstedt, ordförande i Centrum Karlstad efter att siffrorna för Cityindex presenterats.

Under 2018 ökade centrumhandeln i Karlstad med 0,7 procent eller 19 miljoner kronor.

Starkast gick hotellbranschen som hade en tillväxt med 4,3 procent, medan den största delen hem och fritid minskade med 4,1 procent.

– Vi ser i dag nya konsumtionsmönster, det ändras väldigt fort och det är efterfrågan som driver utvecklingen, säger Maria Frisk, näringspolitisk ansvarig för fastighetsägarna i Värmland.

Ett trendbrott i kartläggningen är tillväxten i klädbranschen.

– Trots konkurrensen från E-handeln ökar den i citykärnan med 2,8 procent, säger Maria Frisk.

"På plats där det händer"

Hanna Åkerstedt kommer från hotellnäringen och ser i dag ett mönster som blir allt viktigare att trycka på.

– Besöksnäringen och handeln ligger väldigt nära varandra. I dag åker man inte bara någonstans för att bo på hotell. Man åker i väg för att uppleva något. Då är det är viktigt att det finns bra affärer.

Och hon fortsätter:

– Sedan tror jag tror att vi har blivit bättre på att unna oss saker och då blir upplevelsen extra viktig.

Vilket arbete ligger framför er nu?

– Vi måste få ner studenterna från universitetet. I dag stannar de uppe på Campus, vi vill ha ner dom till centrumkärnan, säger Hanna Åkerstedt.

Åsa Eriksson, vd för Centrum Karlstad, har tidigare jobbat mot målgruppen studenter.

– Vi behöver bli bättre på kommunicera ut det som händer i stan. Man ska vara på plats där det händer.

Totalt omsatte citykärnan i Karlstad 2,64 miljarder kronor under 2018.

Fotnot: Cityindex är en kartläggning över alla Sveriges stadskärnor och mäter utvecklingen för detaljhandeln, restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiell service.

Artikeltaggar

Åsa ErikssonCentrum KarlstadHanna ÅkerstedtKarlstadMaria FriskNäringsliv

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare