– Det går bra för Karlstad, vi står oss bra i konkurrensen i Sverige.
Det säger Hanna Åkerstedt, ordförande i Centrum Karlstad efter att siffrorna för Cityindex presenterats.
Under 2018 ökade centrumhandeln i Karlstad med 0,7 procent eller 19 miljoner kronor.
Starkast gick hotellbranschen som hade en tillväxt med 4,3 procent, medan den största delen hem och fritid minskade med 4,1 procent.
– Vi ser i dag nya konsumtionsmönster, det ändras väldigt fort och det är efterfrågan som driver utvecklingen, säger Maria Frisk, näringspolitisk ansvarig för fastighetsägarna i Värmland.
Ett trendbrott i kartläggningen är tillväxten i klädbranschen.
– Trots konkurrensen från E-handeln ökar den i citykärnan med 2,8 procent, säger Maria Frisk.
"På plats där det händer"
Hanna Åkerstedt kommer från hotellnäringen och ser i dag ett mönster som blir allt viktigare att trycka på.
– Besöksnäringen och handeln ligger väldigt nära varandra. I dag åker man inte bara någonstans för att bo på hotell. Man åker i väg för att uppleva något. Då är det är viktigt att det finns bra affärer.
Och hon fortsätter:
– Sedan tror jag tror att vi har blivit bättre på att unna oss saker och då blir upplevelsen extra viktig.
Vilket arbete ligger framför er nu?
– Vi måste få ner studenterna från universitetet. I dag stannar de uppe på Campus, vi vill ha ner dom till centrumkärnan, säger Hanna Åkerstedt.
Åsa Eriksson, vd för Centrum Karlstad, har tidigare jobbat mot målgruppen studenter.
– Vi behöver bli bättre på kommunicera ut det som händer i stan. Man ska vara på plats där det händer.
Totalt omsatte citykärnan i Karlstad 2,64 miljarder kronor under 2018.
Fotnot: Cityindex är en kartläggning över alla Sveriges stadskärnor och mäter utvecklingen för detaljhandeln, restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiell service.