Segmon: Bussbeslut på felaktig statistik?

Insändare
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Busstrafiken från Segmon till Karlstad debatteras.
Foto: Lisa Olaison
När Grums kommun och Värmlandstrafik besvarar Melinda Södermans insändare får vi också förklaringen till deras beslut att leda om buss 800, utanför Segmon.

De har utgått från fel statistik.

De skriver att det är ”väldigt få som reser från hållplatsen”. Men nu handlar det inte om en hållplats. Utöver hållplatsen ”Segmon” är det ytterligare sex hållplatser som slopas, från Valnäs i väster till Malöga i öster. Lägger man samman statistiken för dessa handlar det inte längre om ”väldigt få resenärer”.

Vi som dagligen reser till och från Segmon kan med egna ögon se att buss 800 fyller ett behov. Många har bosatt sig på orten, just för de goda kommunikationerna. Sedan kan man givetvis inte förvänta sig att Segmoborna ska fylla en halv buss. Särskilt som linje 800 har 14 dagliga turer genom Segmon!

Sju hållplatser överges och på linje 800 blir det nära två mil utan hållplats! Grums station har redan idag 43(!) dagliga förbindelser med Karlstad.

Med linje 800 kommer orten nästa år att ha 57 dagliga turer – i varje riktning. Ofta kommer linje 700 och 800 att avgå från Grums med några minuters mellanrum. Melinda Söderman uttrycker i sin insändare den oro som många ortsbor (det bor 600 personer i Segmoområdet) har framfört via exempelvis sociala medier.

Hoppas att Grums kommunstyrelse tar sig en ny titt på resenärsstatistiken (inkluderar samtliga berörda hållplatser och även de som reser med månadskort etc.). Dessutom kan de fundera över hur Segmoborna fortsättningsvis ska ta sig till och från Säffle.

Värmlandstrafiks melodi är ”hög turtäthet och snabba förbindelser mellan huvudorterna”. Det verkar inte ha lyckats särskilt väl med tanke på att det idag finns 7500 in- och utpendlare i Åmåls, Grums och Säffle kommuner. En försvinnande liten del av dessa väljer bussen. Nyckeln till att få fler att välja kollektivtrafiken borde istället heta flexibilitet och hållplatser där invånarna bor.

Bussvän

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.